בריאות הציבור

משרד החינוך: עלייה במספר הפניות להיוועצות לגבי התנהגות מינית חריגה בגן הילדים

0
0

המשרד הכשיר 120 גננות שתאבחנה בקרב ילדים התנהגות מינית נורמטיבית והתנהגות מינית חריגה, ולנהל עימם שיחות הסברה בנושא • ראש היחידה למניעת התעללות בילדים ובבני נוער; תופעת ההטרדה המינית בחברה ובקרב בני הנוער נפוצה הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב
משרד החינוך: עלייה במספר הפניות להיוועצות לגבי התנהגות מינית חריגה בגן הילדים
משרד החינוך: עלייה במספר הפניות להיוועצות לגבי התנהגות מינית חריגה בגן הילדים

משרד החינוך מציין את “שבוע מערכת החינוך נגד הטרדה מינית” במסגרת זו (החל מה- 17 ועד ה- 22 בפברואר), נודע, כי במהלך השנתיים האחרונות קיים משרד החינוך הכשרות ל- 100 פסיכולוגים ולכ- 500 יועצים חינוכיים בנושאי פגיעה מינית. כמו-כן, קיים המשרד למעלה מ- 200 הכשרות וימי עיון לגננות ולמורים בתחום זה.

בבתי הספר מתקיימות השבוע פעילויות הסברה שעניינן העלאת המודעות בקרב הצוותים החינוכיים, התלמידים וההורים לנושא ההטרדות. הפעילויות נועדו לחדד את ההבנה, כי הטרדה מינית פוגעת ומשפילה ויש בה כדי לאיים וליצור חרדה. בנוסף לאלה הטרדה מינית מהווה עבירה פלילית לכל דבר.

יצוין, כי מערכת החינוך פועלת במשך כל שנת הלימודים בשורה של תוכניות העוסקות בתחום התקיפה המינית. כמו כן, מתקיימים ימי עיון ונערכות סדנאות והכשרות לפסיכולוגים, ליועצים החינוכיים, מורים וגננות.

במהלך השנים האחרונות פותחו בשרות הפסיכולוגי ייעוצי סדנאות ייחודיות לעבודה עם בני נוער בנושאי תקיפה מינית. חלק מהסדנאות שולבו בתוכנית המחודשת של כישורי חיים המופעלת כתוכנית חובה בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, וחלקן פותחו במיוחד לקראת הפעילות בשבוע מערכת החינוך נגד אלימות מינית

בין הסדנאות: “הורדת מכנסיים – משחק או הטרדה מינית?”, “זיהוי והכרות עם תופעות ההטרדה המינית”, “תכנים לא ראויים ברשת”, “גרפיטי ברשת”, “מהתנהגות מינית נורמטיבית לפגיעה מינית”, “קשר מיני – באיזה מחיר?”, “מהן עבירות מין?” “גולשים לחיים בטוחים”, “קירבה וירטואלית- סיכוי וסיכון” ועוד.

כ- 100 פסיכולוגים הוכשרו במסגרת 5 קורסים כדי לטפל בתלמידים שנפגעו מינית. כ- 70 פסיכולוגים הוכשרו ב- 6 קורסים אחרים אשר עסקו בתופעת הפגיעה המינית והתמקדו בתפקיד הפסיכולוג החינוכי בתוך בית הספר במקרה של תקיפה. כ- 20 פסיכולוגים הוכשרו לעסוק בטיפול בתלמידים במקרה של תקיפה מינית.

בנוסף, התקיימו 25 הכשרות (בין 28 ל-56 שעות) ליועצים חינוכיים מכל המגזרים. בהכשרות אלה השתתפו כ- 500 יועצים חינוכיים. ההכשרות נעשו בנושאים הבאים: התמודדות בעת משבר במקרה של פגיעה מינית בבתי הספר והשיח שיש לקיים עם בני נוער על מין ומיניות. עוד עסקו ההכשרות בסוגיות ממיניות נורמטיבית לפגיעה מינית, העצמת נערות ועוד.

מנהלי בתי הספר: מחובתו של בית הספר לעסוק בנושא מניעת אלימות מינית

משרד החינוך אף הכשיר 120 גננות שתאבחנה בקרב ילדים התנהגות מינית נורמטיבית והתנהגות מינית חריגה, ולנהל עימם שיחות הסברה אודות נושא זה. הכשרות התקיימו גם למורים, בשיתוף עם איגוד הסיוע לנפגעות תקיפה מינית.

המשרד אף קיים למעלה מ-200 ימי עיון וסדנאות חד פעמיות לאוכלוסיות מגוונות: יועצים חינוכיים, פסיכולוגים חינוכיים, מנהלי בתי ספר, מפקחים, גננות, מורים, הורים, צוותים חינוכיים, מגשרים ותרפיסטים. ימי העיון עסקו בדרכים לקיים שיח עם בני הנוער בגובה העיניים על מין ומיניות. שאר הסדנאות התמקדו בהכשרת צוותים להתמודדות מקצועית עם היבטים שונים של הפגיעה המינית.

90% ממנהלי בתי הספר: מחובתו של בית הספר לעסוק בנושא מניעת אלימות מינית

מחקר שערך משרד החינוך בסוף שנת הלימודים תשס”ז בדק את המידה בה מיושמות תוכניות למניעת אלימות בבתי הספר בארץ, שחלקן פורטו לעיל. המחקר נערך במדגם מייצג של 500 בתי ספר וממנו עלה, כי 90% ממנהלי בתי הספר ומבעלי התפקידים המרכזיים, טענו, כי מחובתו של בית הספר לעסוק בנושא מניעת אלימות מינית. 68% מבתי הספר היסודיים עוסקים בנושא התקיפה המינית במהלך שבוע מערכת החינוך או לחילופין במהלך השנה.
80% מקרב חטיבות הביניים עוסקים בנושא במהלך שבוע מערכת החינוך או לחילופין במהלך השנה. 91% מבתי הספר התיכוניים עוסקים בנושא במהלך שבוע זה או לחילופין במהלך השנה.

כאמור, לקראת שבוע זה פרסם המשרד נתונים על הפניות להיוועצות בנושאים של התעללות בילדים ופגיעה מינית. הנתונים מתייחסים לשנת הלימודים תשס”ז. יצוין, כי הפניות מתייחסות לכל קשת ההתנהגויות: התנהגויות מיניות חריגות של ילדים קטנים, התנהגויות של הטרדה מינית וגם עבירות מין חמורות כמו אונס ומעשה סדום.

בשנה זו, ענו מדריכי היחידה למניעת התעללות בילדים ובבני נוער ל- 602 פניות להיוועצות לעומת 484 פניות שהתקבלו בתשס”ו, נתון זה מצביע על עליה של כ- 24% בשיעור הפונים.

מתוך 602 פניות שהתקבלו, 166 פניות עסקו בפגיעות של מבוגרים בילדים (לעומת 127 בשנת הלימודים תשס”ו). 404 פניות להיוועצות התקבלו אודות פגיעות מיניות בקרב קטינים (לעומת 321 בשנת הלימודים תשס”ו). 26 פניות כלליות (לעומת 36 בשנת הלימודים תשס”ו).

120 גננות שתאבחנה בקרב ילדים התנהגות מינית נורמטיבית והתנהגות מינית חריגה

רוב המגמות שנצפו בשנה שעברה ממשיכות גם השנה. מביניהן יש לציין:

• עלייה במספר הפניות להיוועצות לגבי התנהגות מינית חריגה בגן הילדים.

• מספר גבוה של פניות להיוועצות לגבי תלמידים בגילאי בית הספר היסודי (גם כאשר הפגיעות הן על ידי קטינים וגם כאשר הפגיעות הן על ידי מבוגר).

• במספר רב של אירועי פגיעה מינית בקרב בני הגיל מדובר ביותר מפוגע אחד וביותר מקורבן אחד.

גב’ שוש צימרמן ראש היחידה למניעת התעללות בילדים ובבני נוער, אומרת, כי; “תופעת ההטרדה המינית בחברה ובקרב בני הנוער נפוצה הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב, שכן החברה אינה מודעות להגדרה, מהי הטרדה מינית. לא תמיד מייחסים חשיבות למבטים בוחנים, הערות אודות איברי הגוף, השמעת קולות, קריאת כינויים והצגת תמונות פורנו. כל אלה נתפסים כהתנהגויות נורמטיביות הקשורות לגיל.

מאחר שאין מודעות לסוגיית ההטרדה המינית מערכת החינוך מפעילה שורה של תוכניות הסברה כדי להגביר את המודעות בקרב בני הנוער והתלמידים הצעירים יותר לתופעה.

יש לזכור, כי לא מדובר בנתונים סטטיסטיים מהם ניתן להסיק על מגמות לגבי האוכלוסייה כולה, אלא בנתונים הנוגעים רק לפניות להיוועצות במקרים של פגיעות בילדים ופגיעות מיניות בקרב תלמידים”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן