ארכיאולוגיה

חוף הכרמל: מערות אדם הקדמון, יוכרזו כאתר מורשת עולמית של אונסק”ו

0
0

אתר מורשת עולמית הוא אתר שהוכרז על ידי ועדת המורשת העולמית של אונסק”ו כאתר הראוי לשימור בזכות חשיבותו המיוחדת למורשת המשותפת לאנושות.
חוף הכרמל: מערות אדם הקדמון, יוכרזו כאתר מורשת עולמית של אונסק
חוף הכרמל: מערות אדם הקדמון, יוכרזו כאתר מורשת עולמית של אונסק”ו

המועצה האזורית חוף הכרמל בשיתוף אוניברסיטת חיפה ורשות הטבע והגנים החלו בתהליך לשימור אתר נחל מערות וקבלת הכרה בין לאומית על ידי אונסק”ו בתור אתר מורשת עולמית.

אונסק”ו הוא ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו”ם. רשימת אתרי המורשת העולמית היא אחד המפעלים החשובים של הארגון. מדובר באתרים הראויים לשימור בזכות חשיבותם למורשת המשותפת לאנושות. הגדרת מקומות בעולם כאתרי מורשת עולמית מגבירה את יוקרתם הבינלאומית והופכת אותם מוקדי משיכה לתיירים. הבחירה גם מחייבת את המדינה לשמור ולהשגיח על האתרים לדורי דורות. כיום מונה הרשימה 812 אתרים ברחבי העולם.

על מנת להיכלל ברשימת האתרים על המועמד להיות בעל ערך עולמי יוצא מהכלל ולעמוד לפחות באחד מעשרת הקריטריונים. בין הקריטריונים, תופעות טבעיות יוצאות דופן באזורים בעלי יופי טבעי יוצא דופן ובעל חשיבות אסתטית, הצגת התפתחויות בתולדות האנושות ועוד. בין האתרים המוכרזים בישראל על ידי אונסקו; מצדה, העיר העתיקה בירושלים וחומותיה, הבהאים, העיר הלבנה ב-תל אביב.

נחל מערות הינה שמורת טבע בשטח פארק הכרמל. בשטח השמורה ארבע מערות; מערת התנור, מערת הגמל, מערת הנחל ו-מערת הגדי. מערות אלה היסטוריות במיוחד משום שהן מייצגות התיישבות של האדם הקדמון, הן האדם הניאנדרטלי והן ההומו סאפיינס, בתקופות שונות, החל בתקופת האבן הקדומה (פליאולית תחתון), לפני כ-200,000 שנה וכלה בתקופה הנטופית, לפני כ-10,000 שנה.

האתר, אשר נחקר מאז סוף שנות העשרים של המאה הקודמת, הוא מאתרי המפתח הידועים של התרבות הנאטופית (כ-11-15 אלפי שנים לפני זמננו). במהלך החפירות המחודשות באתר, הנמשכות כבר מספר שנים בהנהלת פרופ’ מינה עברון, פרופ’ דניאל קאופמן ועמיתו ראובן ישורון מ-אוניברסיטת חיפה, נחשפות שכבות נאטופיות עשירות ביותר הכוללות קברים, מבנים ומתקנים מאבן, כלים מצור, בזלת, גיר ועצם, פריטי אוכרה וחפצי אמנות, ומכלול עשיר של שרידי בעלי חיים.

על צלע הכרמל המערבית, יש עוד כמה מערות, שנמצאו בהן שרידים לאדם הקדמון: מערת כבארה, מערת טבון נחל אורן ו-נחל ספונים, אך המרשימות ביותר הן ארבע המערות שבשטח השמורה.

העצמות שנמצאו בירכתי המערות מלמדות על עושר עולם החי שהיה באזור בתקופות ההן – לפני כ-40,000 שנים חיו שם מיני איילים ויחמורים, ששימשו מזון לטורפים הגדולים – אריות, דובים וצבועים מנומרים. עוד היו שם בקר בר ומין קרנף שעיר, ובביצות שלרגלי ההר שכנו סוסי יאור ותנינים.

החפירות במערות הכרמל (Carmel-caves) בסוף המאה העשרים העלו תגלית בעלת חשיבות עולמית: בניגוד למה שסברו עד אז, ההומו סאפיינס לא הכחיד את הניאנדרטלי ואף לא ירש אותו. במערות התגלו שרידי הניאנדרטאלי מלפני 60,000 שנה ושרידי ההומו סאפיינס מתקופה קדומה יותר.

כרמל סלע ראש המועצה האזורית חוף הכרמל; “זהו הישג חסר תקדים והיסטורי לחוף הכרמל שיתרום משמעותית לקידום תיירות החוץ והפנים. הוועדה הישראלית למורשת עולמית, בראשותו של פרופ’ מייק טרנר, מחליטה בכל שנה אילו אתרים להגיש לאונסק”ו. ההליך של הגשת ההצעה של האתרים לאונסק”ו נמשך בין שנתיים לשלוש שנים”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן