אוניברסיטה | מכללה

מחקר: נשים באקדמיה מצטיינות יותר, אבל שואפות לפחות

0
0

הממצאים מורים על כך שדוקטורנטיות ישראליות מפגינות דפוס של ’קירור ציפיות’ לקראת סיום הדוקטורט” – אומר עורך המחקר פרופ’ גד יאיר: “בכל מדד שבחנו, נשים, הפגינו רמת שאיפה מוגבלת יותר משל גברים הנמצאים בסטאטוס דומה…
מחקר: נשים באקדמיה מצטיינות יותר, אבל שואפות לפחות
מחקר: נשים באקדמיה מצטיינות יותר, אבל שואפות לפחות

מחקר חדש של פרופ’ גד יאיר מהמחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, מגלה שבעוד לנשים יש יתרון בולט בשלבים הראשונים של הקריירה האקדמית, לקראת סיום הדוקטורט הן מדווחות לפתע על ירידה דרמטית בשאיפתן לפתח קריירה אקדמית, וזאת אפילו בקרב התלמידות המצטיינות ביותר.

במרבית המדינות נשים מהוות כיום למעלה מ-50% מכלל הסטודנטים, אך שיעורן באוכלוסיית החוקרים והמרצים עומד בדרך כלל על כ-20% בלבד. כך גם בישראל: בשלושים השנים האחרונות עלה שיעור הדוקטורנטיות מ-25% בשנת 1975, ל-52% ב-2006, אך שיעור הנשים בסגל האקדמי באוניברסיטאות נשאר על 20% בממוצע.

לדברי פרופ’ יאיר, תופעה זו מכונה “דפוס המספריים”: ייצוג גבוה של נשים בשלבים הראשונים של הקריירה האקדמית, ותת-ייצוג בשלבים המתקדמים שלה.

במסגרת מחקרו, העביר פרופ’ יאיר שאלונים בקרב 660 דוקטורנטים ישראלים שמהווים מדגם מייצג של אוכלוסייה זו. בעזרת השאלונים, הוא ניסה להתחקות אחרי נקודת החיתוך של “דפוס המספריים” – הנקודה שבה נשים מפסיקות להצטיין ומתחילות לסגת מהקריירה האקדמית בהשוואה לגברים.

מהשאלונים, עולה, כי אם יש הבדלים בין נשים לגברים בתחילת הקריירה האקדמית שלהם, הרי אלה הבדלים לטובת הנשים; הן מגיעות מרקע חברתי שווה לזה של הגברים, הן מדווחות על הכנה טובה יותר במסגרת הלימודים התיכוניים, ויש יותר נשים ברשימות המצטיינים של התואר הראשון והשני מאשר גברים. “עד לשלב הדוקטורט יש השתתפות מלאה ואפילו הצטיינות של הנשים” – אומר פרופ’ יאיר; “כלומר, ברור שנשים אינן מתחילות את הנסיגה בקריירה המדעית שלהן ביחס לגברים בשלבים אלה, וכנראה שמשהו מתרחש במהלך הדוקטורט”.

התפנית הדרמטית ב”דפוס המספריים”, מתגלה בתשובות של הדוקטורנטים לשאלות על השאיפות העתידיות שלהם. בעוד שגברים מביעים רצון ואמון בכך שעבודת הדוקטור שלהם תוליך להשתלבות באקדמיה, השאיפה והציפייה של הדוקטורנטיות להשתלב באקדמיה היא נמוכה באופן משמעותי.

מניתוח לפי ציונים עולה שבעוד דוקטורנטים מצטיינים (ציון מעל 95 בתואר השני) מפגינים מוטיבציה גבוהה מאוד להשתלב באקדמיה, נשים בעלות אותם ציונים מפגינות רמת שאיפה וציפייה השווה פחות או יותר לזו שמפגינים דוקטורנטים בעלי ציונים ממוצעים. גם מניתוח לפי מצב משפחתי עולה ששאיפותיהן של הנשים נמוכות ביחס לגברים: נשים רווקות ללא התחייבויות משפחתיות מפגינות רמת שאיפה וציפייה הדומה לזו שמפגינים גברים בעלי משפחות.

“הממצאים מורים על כך שדוקטורנטיות ישראליות מפגינות דפוס של ’קירור ציפיות’ לקראת סיום הדוקטורט” – אומר פרופ’ יאיר; “בכל מדד שבחנו, נשים הפגינו רמת שאיפה מוגבלת יותר משל גברים הנמצאים בסטטוס דומה.

יתר על כן, דוקטורנטיות בתנאים שנראים כיתרון הפגינו רמת שאיפה דומה לזו שהפגינו הדוקטורנטים בתנאים הנוחים פחות. אם כפי שהספרות מלמדת שאיפות מסבירות את המשך הקריירה, הרי שממצאים אלה, מלמדים, כי בהחלט, ייתכן שנשים מצטיינות רבות אינן מממשות את כישוריהן, ושהאוניברסיטאות בישראל אינן מנצלות את ההון האנושי שלהן כראוי”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן