חדשות כאן ישראל

דרוזים: היום נחוג חג הנביא שועייב – חגה של העדה

0
0

לקט נתונים לרגל חג הנביא שועייב: בסוף שנת 2008, מנתה אוכלוסיית הדרוזים בישראל כ-122 אלף נפש ◄ היישוב בו מספר הדרוזים הגדול ביותר הוא “עיר כרמל” – 21.9 אלף נפש בשנת 2007 ◄ רמת הפריון ממשיכה לרדת בשנת 2007 הגיעה ל-2.5 ילדים בממוצע לאישה
דרוזים: היום נחוג חג הנביא שועייב - חגה של העדה
דרוזים: היום נחוג חג הנביא שועייב – חגה של העדה

לרגל חג הנביא שועייב – חגה של העדה הדרוזית החל היום ב- 25.4.2009, פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נתונים על האוכלוסייה הדרוזית החיה בישראל: בסוף שנת 2008 מנתה העדה הדרוזית בישראל כ-122 אלף נפש, 1.7% מסך כל האוכלוסייה בישראל ו-8.3% מהאוכלוסייה הערבית במדינה (נתונים ארעיים). עם קום המדינה חיו בישראל כ-14.5 אלף דרוזים. במהלך השנים גדלה האוכלוסייה הדרוזית בעיקר כתוצאה מריבוי טבעי (לידות פחות פטירות). נתונים אלה ואחרים יופיעו בפרסום “האוכלוסייה הדרוזית בישראל” שצפוי לצאת לאור בקרוב.

◄ פיזור גאוגרפי בשנת 2007; הדרוזים בישראל מתגוררים בשני מחוזות עיקריים; מחוז הצפון (96.6 אלף נפש, כ-81% מהאוכלוסייה הדרוזית) ומחוז חיפה (22.4 אלף כ- 19% מהאוכלוסייה הדרוזית).

• 98% מהדרוזים בישראל מתגוררים ב- 18 יישובים, ב-12 מהם חלקם היחסי עולה על 90% מאוכלוסיית היישוב.

• היישוב בו מספר הדרוזים הגדול ביותר (כ-21.9 אלף נפש) הוא עיר כרמל, איחוד היישובים: דאלית אל כרמל ו-עספיא.

<!–TheDruzePopulationofIsrael_25-04-09_01.htm–>

◄ קצב גידול; אחוז הגידול של האוכלוסייה הדרוזית בשנת 2007 (1.8%) היה נמוך מזה של האוכלוסייה המוסלמית (2.8%) וגבוה מזה של האוכלוסייה היהודית (1.6%) והנוצרית (1.6%).

◄ מבנה גילים: בסוף שנת 2007, עמד אחוז הילדים בני 14-0 באוכלוסיה הדרוזית על כ- 32.5%, ואילו שיעור הקשישים הגיע ל- 4.3%.

הגיל החציוני באוכלוסיה הדרוזית היה 24.1 שנים, גיל חציוני זה גבוה מזה של האוכלוסייה המוסלמית (18.9) ונמוך מהגיל החציוני באוכלוסיה היהודית (30.9) והנוצרית (31.2).

◄ גיל בנישואין: בשנת 2006 היה הגיל החציוני בנישואין ראשונים (הגיל שמתחתיו מצויים מחצית הנישאים ומעליו המחצית השנייה) בעדה הדרוזית, 26.4 בקרב גברים ו-21.4 שנים בקרב נשים.

◄ ילודה ופריון: במהלך שנת 2007 נולדו בישראל כ-2,500 תינוקות לאמהות דרוזיות, כ-1.7% מכלל התינוקות שנולדו בישראל בשנה זו.

מספר הילדים הממוצע שאישה דרוזית, צפויה ללדת במהלך חייה (שיעור הפריון הכולל) ירד, מ- 3.1 ילדים לאישה בשנת 2000 ל- 2.5 ילדים לאישה בשנת 2007.

שיעור פריון זה, נמוך מזה של הנשים היהודיות (2.8) והמוסלמיות (3.9) וגבוה מזה של הנשים הנוצריות (2.1) ילדים לאישה.

◄ דרוזים

דרוזים (בערבית: דֻרוּז, دروز) הם בני עדה במזרח התיכון שמקיימים דת ייחודית שהתפצלה מהאסלאם השיעי במאה ה-11.

הדרוזים הם דוברי ערבית בניב המיוחד להם, הדומה לניבים סוריים של ערבית. כמעט כל הדרוזים חיים באזור הגיאוגרפי הכולל את סוריה, לבנון וצפון ישראל. רובם אזרחים סוריים, אך יש קהילה דרוזית גדולה מבין אזרחי לבנון.

בסוף שנת 2005, נמנו כ-118 אלף דרוזים מבין תושבי הקבע בישראל, מהם קרוב ל-100 אלף אזרחים ישראלים, והיתר תושבי רמת הגולן.

מנהיגם הרוחני היום השייח מופק טריף, וקאדי בית הדין השרעי השייח’ נעים כאמל הנו.

◄ חג הנביא שועייב

השיך נעים כאמל הנו במפגש בחג הקורבן

חג הנביא שועייב – נחגג במשך ארבעה ימים, החל מה-24 באפריל, במתחם נבי שועייב ליד טבריה. היום הראשון מיועד לקיום תפילות על ידי דתיים בלבד ושלושת הימים הנותרים לכלל העדה.

הנביא שועייב מזוהה עם יתרו חותן משה. על פי המסורת הדרוזית שועייב הוא יתרו, המוכר גם בכינויים נוספים (רעואל, בותיאל, חבר) נולד בחצי האי ערב. נדד ברחבי הסהר הפורה בהטפה לצדק ולאמונה מונותאיסטית, נקבר במקום פטירתו.

◄ ראש הממשלה נתניהו מברך את העדה הדרוזית לרגל חג הנביא שועייב

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מברך את העדה הדרוזית לרגל חג הנביא שועייב. “השנה חל החג בסמיכות ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל וליום העצמאות, דבר שיש בו כדי לסמל את דרכה של העדה הדרוזית בישראל – דרך המשלבת שמירה על ייחודיות העדה, תוך מעורבות מלאה בביטחון המדינה וקביעת אופייה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו

בני העדה הדרוזית מהווים חלק בלתי נפרד מדמותה של מדינת ישראל ותורמים רבות לביטחונה, לתרבותה, לבניינה ולאופייה תוך הקרבה עילאית מצד צעירי העדה המשרתים בחוד החנית של צה”ל וכוחות הביטחון.

ביום חגכם, אני שב ומביע את מחויבותי ומחויבותה של ממשלת ישראל להמשך חיזוק הברית האיתנה בין מדינת ישראל ואזרחיה הדרוזים, ברית דמים וברית חיים” – כותב ראש הממשלה ליו”ר המועצה הדתית הדרוזית ומנהיגה הרוחני השיח מואפק טאריף אשר ביקש להעביר את ברכתו לבני העדה כולה” כתב ראש הממשלה, נתניהו.

חג שמח לבני העדה הדרוזית.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן