שירה

המשורר נתן זך, קיבל הפרס ע”ש עקביהו על מפעל חיים בשירה מטעם אוניברסיטת בר-אילן

0
0

פרופ’ ליפסקר; העבריות של המשורר נתן זך, מפתיעה לא רק משום חלל ההשמעה החדש שבנה בשבילה בתוך השפה העברית אלא ביכולתו המופלאה להפוך העברית לחלל הכלה של שפות-שיר שבלשונות אחרות: הספרות האנגלית דילן תומס, האמריקאית ט”ס אליוט וויליאמס והגרמנית של א”ל שילר
המשורר נתן זך, קיבל הפרס ע
המשורר נתן זך, קיבל הפרס ע”ש עקביהו על מפעל חיים בשירה מטעם אוניברסיטת בר-אילן

המחלקה לספרות עם ישראל של אוניברסיטת בר-אילן, העניקה היום (א’) למשורר נתן זך את הפרס ע”ש יצחק עקביהו על מפעל חיים בשירה בסך 10,000 דולר. את טקס הענקת הפרס הנחה פרופ’ אפרים חזן- ראש המחלקה. פרופ’ עוזי שביט ופרופ’ ניסים קלדרון, נשאו דברים על שירתו. פרופ’ אבידב ליפסקר, העניק למשורר זך את הפרס וציין, כי ועדת השיפוט לפרס על מפעל חיים בשירה ע”ש יצחק עקביהו, החליטה להעניק למשורר נתן זך את הפרס לשנת תשס”ט עם צאת שלושת הכרכים של כל שיריו בהוצאת הקיבוץ המאוחד.

עוד הוסיף פרופ’ ליפסקר, כי; “פרס זה בא לבטא את ההוקרה העמוקה להישגיו בכתיבת שירה ולתרומתו המיוחדת ללשון השירה העברית החדשה. שירת נתן זך אינה זקוקה לחוות דעת של שיפוט כדי לזכותה בפרס ספרותי…

באורח מוזר כל שהוא, ואולי לא כל כך מוזר, מתן הפרס עם צאת שלושת הכרכים הוא סוג של שהות מחודשת כזו והיזכרות של קוראיו הנאמנים של זך בכינוס אופייני – בספריו הקונטרסים, הדקים אלה שניתן היה לאחוז בהם בכף יד אחת ולעלעל בזהירות בדפיהם”.

לדברי פרופ’ אבידב ליפסקר; “העבריות של המשורר נתן זך, מפתיעה לא רק משום חלל ההשמעה החדש שבנה בשבילה בתוך השפה העברית, אלא ביכולתו המופלאה להפוך את העברית לחלל הכלה של שפות – שיר שבלשונות אחרות: הספרות האנגלית (דילן תומס), האמריקאית (ט”ס אליוט וויליאמס) והגרמנית (כמו זו של א”ל שילר)…

שירתו עצמה נעשתה לזירה המובהקת ביותר של דיאלוגים כאלה שאת המובהקים שהם אפשר למצוא בקובץ ’צפונית מזרחית’; ספר של עירוב: נופים אקלימיים, פרשיות. שירים מימי ישיבתו באנגליה, ואולי יותר מכך מהנופים ’האחרים’ ששירת זך שוכנת בהם גם שהיא מתגוררת כאן”.

המשורר נתן זך הודה למעניקי הפרס ולאוניברסיטה ואמר; “לכבוד הוא לי שאוניברסיטת בר- אילן, מעניקה לי את הפרס, הדעות שלי לא תמיד עולות בקנה אחד עם אוניברסיטת בר- אילן, אבל לעומת זאת נדמה לי שיש לי כאן יותר ידידים מכמה אוניברסיטאות אחרות”.

נתן זך גם הקריא באוזני הקהל כמה משיריו.

ועדת השיפוט של הפרס מנתה את פרופ’ אבידב ליפסקר, פרופ’ טובה כהן, פרופ’ יהודית דישון ופרופ’ אפרים חזן.

פרס עקביהו

פרס עקביהו הינו ע”ש יצחק עקביהו אשר נולד בעיר ברסלאו בגרמניה בי”ז באייר (1913) ועלה לארץ בשנת 1939. בראשית שנות הארבעים היה חבר בחוג “גיליונות” של המשורר יצחק למדן, והשתתף בקביעות בכתב העת. בין ספרי שיריו: ’מראה ושיח’, ’מנגינת חצות’, ’התרת נדרים’, ’שירי קל וחומר’ ועוד.

עקביהו, התפרסם גם בתרגומיו המופתיים מן השירה הגרמנית משירי ריינר מריה רילקה ומשירי גיאורג טראקל ו-הנרי מישו.

בתחום המחקר קנה לו מוניטין בעיקר בחקר השירה העברית משנות החמישים והשישים והתמסר במיוחד לחקר שירת ש’ שלום. עקביהו היה תושב חיפה והוא ייסד קרן להענקת פרס כספי מכובד לספר שירים עבריים או ספר עברי מתחום הביקורת הספרותית.

הפרס הוענק לראשונה בשנת תש”ס (2000) למשורר יעקב אורלנד. בין מקבלי הפרס; מבקר הספרות מרדכי שלו, המשוררת נעמי שמר, פרופ’ זיוה שמיר, המשוררת דליה רביקוביץ, פרופ’ דן מירון, עליזה טור מלכה, פרופ’ בנימין הרשב ועוד.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן