אינטרנט חדשות

ויקיפדיה העברית – אנציקלופדיית אינטרנט, חוגגת היום 6 שנים

0
0

ויקיפדיה העברית, החלה דרכה ב-8 ביולי 2003, מעט לאחר מכן, תורגמו דפי הממשק מאנגלית והתאפשרה תחילת העבודה השוטפת. ב-9 ביולי, נוצר הערך הראשון, מתמטיקה ◄ רוב הערכים בוויקיפדיה העברית מתאימים לקוראים מ-חטיבת הביניים ואילך.
ויקיפדיה העברית - אנציקלופדיית אינטרנט, חוגגת היום 6 שנים
ויקיפדיה העברית – אנציקלופדיית אינטרנט, חוגגת היום 6 שנים

לא בטוח שכל אתרי האינטרנט מפרגנים לה. יש כאלה, הטוענים בעקשנות שהיא לא כל כך חכמה, לא מדייקת בפרטים, היא עוד צעירה, מושכת רבים, קופצת ומדלגת על מהמורות רבות ואפילו מנוע החיפוש גוגל, נותן לה בשמה העברי, בדרך כלל, מקום גבוה ברשימת תוצאות החיפוש, היום ה- 8 בחודש יולי, למרות שהיא נראית כל כך מנוסה היא רק חוגגת רק שש קייצים, לעלייתה לרשת האינטרנט ויקיפדיה העברית – אנציקלופדיית אינטרנט חופשית ושיתופית הכתובה בעברית.

למרות שלהערכתנו 99 אחוזים, מבין גולשי האינטרנט, מגיעים אליה, במתכוון ואו באקראי ועושים באמצעותה שימוש רב, כמונו, כאן בפורטל כאן נעים (kanisrael.co.il), לא כולם מוכנים להודות מכך, ופה ושם אפשר אף למצוא במבקרים חמורי סבר, ולהיתקל בכיסי התנגדות.

ויקיפדיה העברית היא עבורנו ולרבים “הגוגל השני”, רק שכאן אין מדובר בטייקון עסקי. אלא ממש ב”טייקון חברתי” ויקיפדיה העברית, מהווה חלק מפרויקט ויקיפדיה הבינלאומי והיא מופעלת על ידי קרן ויקימדיה – אגודה בינלאומית ללא מטרת רווח. כיום יש בוויקיפדיה העברית 93,767 ערכים.

מזל טוב, ויקיפדיה העברית, ועכשיו, כמו בחומר רב באתרנו, נסתייע בך, ובמי שמפעיל אותך לספר מי את;

◄ אופן התנהלות

העיקרון היסודי עליו מושתתת ויקיפדיה העברית, קובע כי לכל המשתמשים, בין אם הם רשומים ובין אם אלמונים, יש זכות לערוך ערכים. עריכתם נבחנת בידי אחרים, שרשאים לשנותה. העריכה נבחנת על פי תרומתה לשלמות הערך, לאמינותו וליכולת להבין אותו. קהילת ויקיפדיה משתדלת לבחון עריכות לפי ערכן ולא לגופו של תורם. בפועל, עריכה של משתמש לא מוכר, בין אם הוא חדש ובין אם בחר לא להירשם למערכת, נבחנת באופן ביקורתי יותר מחשש לשגיאות ולהשחתות. כך או כך, ניתן לשחזר כל שינוי על בסיס הגרסאות הקודמות של הערך, כך שהשחתות מזיקות באופן זמני בלבד. הגרסאות הקודמות של הערך נגישות לכל וניתן לשחזר אליהן בזריזות.

בראש ויקיפדיה בכלל וויקיפדיה העברית בפרט, עומדת קרן ויקימדיה שבראשה מכהן חבר נאמנים נבחר. מעורבותם של ראשי קרן ויקימדיה בהתנהלות ויקיפדיה העברית, מצומצמת מאוד. עם זאת, להחלטות של ויקיפדיה הבינלאומית יש השפעה על ויקיפדיה העברית. למשל, ההחלטה לאפשר שימוש בתמונות במסגרת שימוש הוגן, התקבלה בוויקיפדיה העברית בעקבות נוהג דומה במהדורות המיזם בשפות אחרות.

בוויקיפדיה העברית, השתרש נוהג לנסות להגיע להכרעות בענייני עריכה באמצעות דיון בדף השיחה של הערך הרלוונטי. אם לא מושגת הסכמה כללית בדיון, ניתן לפנות לאחד המשתמשים לשמש כמפשר או בורר, אולם החלטתו של הבורר אינה מחייבת. אפשרות נוספת היא לפנות להצבעת מחלוקת שבה רשאים להשתתף משתמשים בעלי ותק מסוים ורמת פעילות מינימלית. דיונים בסוגיות מדיניות רחבות יותר מתנהלים בדף המכונה “מזנון”. כאשר נדרשת הכרעה ברורה בסוגיה מדינית השנויה במחלוקת, מגובשת “הצעת חוק” סדורה המובאת להצבעה בדף המכונה “פרלמנט”.

לאכיפת ההחלטות, לשחזור ההשחתות ולטיפול במשחיתים סדרתיים אחראים כלל המשתמשים, אך ישנה שכבה של עורכים הפעילים במיוחד בנושא, ולהם כלים המקלים עליהם בהגנה על ערכים. בראש מדרג ההרשאות של ויקיפדיה העברית עומדים הביורוקרטים. מתחתם מפעילי המערכת, שאותם ממנים הביורוקרטים על פי המלצת הקהילה. כיום, ישנם 55 מפעילי מערכת. למפעילים אין זכויות יתר רשמיות בהכרעה בענייני עריכה והחלטות מדיניות.

יש להם יכולת לחסום משתמשים וכתובות IP מעריכה בוויקיפדיה, להגן על ערכים מפני עריכה, לשחזר השחתות במהירות, למחוק ערכים ולשנות את ממשק האתר. הרשאות המפעיל מאפשרות לעיין גם בגרסאות קודמות של ערכים, שנמחקו עקב הפרה בוטה של זכויות יוצרים, או כללים אחרים הנהוגים בוויקיפדיה. פעולות מפעילי המערכת והביורוקרטים מתבצעות ככל פעולה אחרת באופן שקוף, והן נתונות לביקורת קהילת עורכי ויקיפדיה ואף קוראים מבחוץ.

◄ היסטוריה

▼ שנת 2003

ויקיפדיה העברית החלה דרכה ב-8 ביולי 2003, מעט לאחר מכן, תורגמו דפי הממשק מאנגלית והתאפשרה תחילת העבודה השוטפת. ב-9 ביולי, נוצר הערך הראשון, מתמטיקה. מבין המשתמשים הראשונים של ויקיפדיה העברית, רותם דן, סטודנט למתמטיקה, היה הדמות הבולטת ביצירת ממשק עברי לוויקיפדיה.

שי יקיר: אנו מאמינים שוויקיפדיה העברית הגיעה לבשלות מבחינת היקף ואיכות התוכן שהיא כוללת

דוד שי, שנמנה אף הוא על המשתמשים הראשונים של ויקיפדיה העברית, הפך עם הזמן לדמות הבולטת במיזם ונכון לשנת 2008 הוא מחזיק במספר העריכות הגבוה ביותר מבין כלל המשתמשים. ב-25 באוקטובר 2003, שלושה חודשים וחצי לאחר ייסודה, נכתב הערך ה-1,000 של ויקיפדיה העברית.

בדומה לוויקיפדיה בשפות אחרות, גם ב-’וויקיפדיה העברית’, הגולשים, יכולים להשתתף בכתיבה ובעריכה. ויקיפדיה העברית, מתאפיינת במספר משתתפים גבוה יחסית למספר דוברי השפה, במספר עריכות גבוה ובהשתתפות ערה בדיונים הנערכים בדפי השיחה של הערכים. מנוע החיפוש גוגל – Google, נותן לוויקיפדיה העברית, בדרך כלל, מקום גבוה ברשימת תוצאות החיפוש של מילים בעברית, וממנו מגיעים אליה רוב המבקרים.

ויקיפדיה העברית היא אנציקלופדיה כללית. בניגוד לאנציקלופדיות מודפסות שבהן קיימים שיקולי הוצאה לאור, בוויקיפדיה העברית אין הגבלה רשמית על אורך הערכים ועל מספרם. המגבלה היחידה המוצבת על נושאי הערכים היא היותם נושאים אנציקלופדיים. הגדרת נושא כאנציקלופדי מתירנית יותר בוויקיפדיה העברית יחסית לאנציקלופדיות אחרות בעברית, דוגמת האנציקלופדיה העברית.

ערך יכול להיפתח על ידי כל משתמש, רשום (מזוהה על ידי כינוי) או לא רשום (מזוהה על ידי כתובת IP), והרחבתו או צמצומו יכולים להיעשות בכל עת על ידי כלל המשתמשים. ערך שלא עומד בסטנדרטים הנהוגים בוויקיפדיה העברית עלול להימחק במחיקה מהירה או בהצבעת מחיקה שבה רשאים לקחת חלק משתמשים פעילים בלבד.

ערך קצר שיש בו חוסר משמעותי של מידע מוגדר כ-“קצרמר”. ערכים שיש בהם בעיות עריכה, כאלו הדורשים שכתוב מלא או חלקי, וערכים שיש צורך להשלים אותם מסומנים באופן בולט על ידי תבניות המיועדות לכך.

רוב הערכים בוויקיפדיה העברית מתאימים לקוראים מ-חטיבת הביניים ואילך. חלקם דורש ידע קודם שמסופק בדרך כלל על ידי קישורים פנימיים לערכים בסיסיים יותר. קישורים פנימיים משמשים גם להפניה לערכים משיקים שהנושא שלהם מוזכר בערך. בנוסף, הערכים כוללים הפניות לאתרי אינטרנט חיצוניים שאמורים להרחיב על נושא הערך (“קישורים חיצוניים”) ולמקורות לא מקוונים (“לקריאה נוספת”). אם קיימים ערכים זהים בגרסאות של ויקיפדיה בשפות אחרות, הם מסומנים בעזרת קישור מיוחד הקרוי בינוויקי].

▼ שנת 2004

• פורטל אדריכלות – אחד מהפורטלים המומלצים של ויקיפדיה, בתחילת שנת 2004 היו בוויקיפדיה העברית יותר מ-2,000 ערכים.

• בוט יישובים שהורץ במהלך פברואר 2004, יצר ערכים ליישובי ישראל על פי מידע סטטיסטי מהלשכה המר

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן