חקלאות ישראל

אוניברסיטת חיפה: רוב הציבור בעד חקלאות ימית, למרות שאין לו ידע בנושא

0
0

מחקר חדש שנערך מטעם אוניברסיטת חיפה, מעלה, כי למרות ש-71% מהציבור חושבים, כי ’חקלאות ימית’ היא רעיון טוב, יותר מ-40% לא יודעים האם יש לה יותר יתרונות מחסרונות ואחוז דומה לא יודע האם היא פוגעת או לא פוגעת באיכות הסביבה
אוניברסיטת חיפה: רוב הציבור בעד חקלאות ימית, למרות שאין לו ידע בנושא
אוניברסיטת חיפה: רוב הציבור בעד חקלאות ימית, למרות שאין לו ידע בנושא

71% מהציבור, סבור, כי; “חקלאות ימית (Aquaculture) היא רעיון טוב” – כך עולה ממחקר חדש שנערך ע”י אוניברסיטת חיפה, אך כאשר הוצגו לנשאלים שאלות הנוגעות לרמת הידע לגבי חקלאות ימית, מתברר שהרוב לא ממש יודע על הנושא. במחקר של תלמידת התואר השני אירינה קורצ’נקוב בהנחייתם של פרופ’ ערן ויגודה-גדות, וד”ר דרור אנג’ל, נבדקו 431 משתתפים אשר נשאלו לגבי היתרונות והחסרונות של החקלאות הימית.

ה’חקלאות ימית’, עלתה לכותרות בישראל, בעיקר סביב נושא כלובי הדגים במפרץ אילת. לאחר מאבק בין התומכים והמתנגדים, הוחלט לבסוף להעביר את הכלובים לים התיכון, מול חופי אשדוד, כשגם כעת, יש גופים ירוקים שמתנגדים לקיומם של כלובי דגים בכלל וטוענים, כי הדרך היחידה שבה ניתן לגדל דגים מבלי לפגוע בסביבה ובדגים היא בבריכות דגים.

כאמור, רוב הציבור תומך בחקלאות ימית. כ-56% מהציבור חושב שהחקלאות ימית לא מפריעה לתיירות לעומת 14.5% שחושבים שהיא כן פוגעת.

כמו כן, רק כ-15% חושבים שהחסרונות של החקלאות הימית, עולים על יתרונותיה לעומת כ-42% שחושבים שהיתרונות עולים על החסרונות. אלא שמכאן עולה שקבוצת הרוב, כ-43%, אינה יודעת האם יש יותר יתרונות או חסרונות.

מגמה זו, ממשיכה גם בשאלות אחרות. בעוד שכ-30% חושבים, כי החקלאות הימית, תורמת לזיהום הים ו-30% חושבים שהיא אינה תורמה לזיהום, קבוצת הרוב של כ-40% אינם יודעים.

תמונה דומה, עולה גם לגבי השאלות האם החקלאות הימית, מייצרת דגים בריאים או לא בריאים, והאם ה’חקלאות ימית’ משפיעה לרעה על אוכלוסיות הדגים בטבע – אם כי, יש לציין, כי גם במקרים אלה, אחוז המצדדים בתרומה של החקלאות הימית, גבוה מהאחוז שטוען שחקלאות זו פוגעת בסביבה.

בחלקה השני של העבודה, ביקשה קורצ’נקוב, לבדוק אילו מאפיינים משפיעים על התמיכה או ההתנגדות לחקלאות ימית.

מהממצאים, עולה כי אנשים שסובלים מחוסר בטחון תעסוקתי תומכים יותר בחקלאות ימית, וכך גם אנשים שנוטים לדאוג לבריאותם, וכאלה שתומכים בפיתוח התיירות. לעומתם, ככל שהנבדק תמך יותר באיכות הסביבה, כך ירדה תמיכתו בחקלאות ימית.

עוד נמצא, כי מאפיינים דמוגרפיים, כמו; גיל, מגדר, הכנסה וכדומה, אינם משפיעים על נושא זה.

“בעקבות התוכנית להקים חוות דגים נוספות בים התיכון, עולה שוב נושא ה’חקלאות ימית’ לסדר היום הציבורי. המחקר הנוכחי, מסמן את הדרך עבור מקבלי ההחלטות – אלא שתומכים וגם אלא שמתנגדים – כיצד להעביר חלקים גדולים מהציבור לצידם” – סיכמה קורצ’נקוב.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן