אוניברסיטה | מכללה

אשר גרוניס: השופט ריבלין, עלה בכל סולם הדרגות עד ביהמ”ש העליון, בלי פרוטקציות

0
0

כנס אוניברסיטת בר אילן, לכבוד המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופט אליעזר ריבלין, עם פרישתו מכס השיפוט, חשף את הערכה העמוקה לשופט הפורש ביניהם דברי נשיא בית המשפט העליון, השופט גרוניס; כל אלה שמפקפקים בשיטה יכולים לראות בו דוגמא כיצד כישורים מובילים אדם לקצה הפירמידה” ◄ השופטת בדימוס בייניש; התקופות שכיהנו ביחד היו בחלקן קשות ביותר במערכת המשפט. השיח בינינו היה גורם מקל ומסייע. ואז יותר מתמיד, היכולת לסמוך על חברים לדרך, היא נכס”.
אשר גרוניס: השופט ריבלין, עלה בכל סולם הדרגות עד ביהמ
אשר גרוניס: השופט ריבלין, עלה בכל סולם הדרגות עד ביהמ”ש העליון, בלי פרוטקציות

“השופט ריבלין הוא בין הבודדים שהחל את דרכו ממש בתחתית הפירמידה השיפוטית. הוא התחיל כשופט בבית משפט לתעבורה. בדרכו הנעימה והשקטה הוא עלה בכל סולם הדרגות עד בית המשפט העליון. בלי מרפקים, בלי פרוטקציות ורק בזכות כישוריו. כל אלה אשר מפקפקים בשיטה, יכולים לראות בו דוגמא, כיצד כישורים מובילים אדם לקצה הפירמידה” – כך אמר אמש (חמישי), נשיא בית המשפט העליון, כב’ השופט אשר גרוניס, בכנס שהתקיים באוניברסיטת בר אילן לכבוד המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופט אליעזר ריבלין, עם פרישתו מכס השיפוט. הכנס, נערך ע”י המרכז למשפט מסחרי בפקולטה למשפטים ב-אוניברסיטת בר אילן בשיתוף עם הקתדרה למשפט פרטי בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב.

בנוסף לנשיא בית המשפט העליון, נכחו בכנס השופטת דורית בייניש, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופט תאודור אור, השופט ניל הנדל, השופטת עדנה ארבל, שופטים נוספים, כמו גם עורכי דין, חוקרי משפט מהאקדמיה, סטודנטים, ובני משפחתו של השופט אליעזר ריבלין.

בסיום הכנס, נשא כב’ השופט אליעזר ריבלין, דברים. הוא ציין, כי; “היתה לי הזכות לכהן עם גדולי ה”נזיקיסטים” שהיו בקדנציה שלי ואחרי, נשארים השופטים הצעירים יותר שגם הם “נזיקיסטים” מובהקים”.

השופט רבלין, התייחס לשתי חוות דעת של השופטת אסתר חיות בעניין רשלנות רפואית, האחת בפסק דין לבנה לוי נגד בית החולים “שערי צדק” בגין רשלנות רפואית, והשנייה בפסק דין סידי בעניין רשלנות רפואית בהריון.

“השופטת חיות, נתנה חוות דעת מאוד יפות. היא היתה הרבה יותר אמיצה ממני. היא צעדה עוד צעד אחד קדימה בשני פסקי הדין האלה. היו לי חרטות על זה שלא צעדתי יחד איתה באותו פסק דין”, אמר השופט רבלין.

“השופטת ארבל, בכל מה שקשור ל’חובת הגילוי’ בפסק דין שלה שהיה בדעת מיעוט, הרחיבה את פסק הדין שאני רציתי לספק.

השופט הנדל, שפיתח ועדיין מפתח את עניין הנזק בפגיעה באוטונומיה שהוא מראש נזק נרחב, יש בו פוטנציאל אדיר. מבחינה זאת דיני נזיקין הם רק בראשית ההתפתחות בבית המשפט העליון”, אמר ריבלין.

השופטת בדימוס דורית בייניש, והשופט בדימוס אליעזר ריבלין, באוניברסיטת בר אילן

העניין השני, אליו התייחס ריבלין, בדבריו הם תוכניותיו לעתיד והקשר שלו עם האקדמיה; “אני חוזר לאקדמיה. זה אחד מהדברים שמשמחים אותי. היה לי טוב וחשוב והנאה גדולה מכך שהיו לי קשרים טובים עם האקדמיה. היה תענוג לדבר איתם וההפריה הייתה הפריה הדדית”.

עוד ציין ריבלין, כי; הקשרים בין האקדמיה לבין בית המשפט, מפותחים הרבה יותר בישראל מאשר במדינות אחרות; “אם בודקים פסיקה, בארה”ב, ובארצות אחרות ההתייחסות של הכתיבה של האקדמיה היא הרבה יותר מינורית. אני חושב שבית המשפט העליון שלנו מאז ומתמיד ראה תועלת רבה ללמוד מהאקדמיה ולנהל דו שיח עם האקדמיה, והכנס הזה הוא דוגמא לכך”.

בפתיחת הכנס ברכה השופטת דורית בייניש, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס את ריבלין. “לאליעזר ראיה חכמה, יכולת התבוננות מעבר לתמונה הפרוסה לעיני כל”, אמרה בייניש, והוסיפה; “כשופט באולם הוא ראה כל אדם היושב לפנינו וכל מי שעומד וטוען. יכולת התגובה והחלפת החוויות בעת ישיבה באולם על כס המשפט מוגבלת ומצומצמת עד מאוד.

ובכל זאת, הערה אחת או תגובה אחת של אליעזר, שישב תמיד לימיני, על המתרחש לפנינו, הייתה מחכימה ומספיקה. לאליעזר, תובנות רבות, כמי שהאדם והסיטואציה האנושית פתוחים לפניו כספר הפתוח”.

“ובפן האישי, כשותף לדרך וכאיש עצה, אמרה כב’ השופטת בדימוס בייניש על עמיתה השופט ריבלין, כי; “בכל שנות כהונתו בבית המשפט העליון, שרתנו ועבדנו יחד. הרבינו להחליף דעות בינינו, לחלק חוויות זה עם זו, ולדון בענייני משפט, כמו גם בענייני דיומא. התקופות שכיהנו ביחד היו בחלקן קשות ביותר במערכת המשפט. השיח בינינו היה גורם מקל ומסייע. ואז יותר מתמיד, היכולת לסמוך על חברים לדרך, היא נכס”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן