חדשות כאן ישראל

אומ”ץ: רפי גינת, מ’כלבוטק’ חשוד בעבירת סוביודיצה על עד המדינה בפרשת הולילנד

0
0

יו”ר הנהלת אומ”ץ, אריה אבנרי; “מסע השיסוי של גינת, מהווה לדעתנו פגיעה חמורה בעד המדינה וניסיון, לכאורה, להפחידו ולהרתיעו מלהמשיך ולתת את עדותו… איננו רוצים להיכנס כרגע לשיקולים זרים, לכאורה, שקשורים לעיתוי שדור התכנית המשתלב במסע תקשורתי מתוזמן. בשלב זה, אנו מבקשים להתמקד בעבירה על חוק הסוביודיצה בלבד”.
אומ
אומ”ץ: רפי גינת, מ’כלבוטק’ חשוד בעבירת סוביודיצה על עד המדינה בפרשת הולילנד

תנועת אומ”ץ, פנתה אל היועץ המשפטי לממשלה עו”ד יהודה וינשטיין, בתלונה נגד העיתונאי רפי גינת, מפיק ומגיש תוכנית הטלוויזיה “כלבוטק” בחשד, לכאורה, לעבירת סוביודיצה*, בפרומו לתכנית ב’ערוץ 2’, במסגרת שידורי “רשת” על עד המדינה ש.ד. ב’פרשת הולילנד’.

תנועת אומ”ץ, כותבת אל היועץ המשפטי לממשלה, כי הוא מתבקש להתערב ולהפסיק לאלתר, מסע פרסום חסר תקדים בערוץ השני, נגד עד המדינה ש.ד. בפרשה.

כידוע, ’הולילנד’, הוא מתחם מגורים שהוקם בדרום ירושלים, בפסגת רכס המתנשא מול שכונת מלחה. המתחם בולט באופן חריג על פני קו הרכס של ירושלים, בניגוד למקובל לגבי בנייה לגובה בעיר ירושלים.

לטענת יו”ר הנהלת אומ”ץ, מר אריה אבנרי; “בימים האחרונים משדר מפיק ועורך התכנית רפי גינת, עשרות פעמים בכל יום כינויים בעל אופי פלילי נגד עד המדינה ש.ד., ביניהם; זייפן, נוכל, שקרן, מתחזה”.

אבנרי, מוסיף, וכותב; “כידוע, מתנהל בימים אלה משפט הולילנד שבו מואשמים ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ושורה של אישי ציבור בעבירות פליליות נוספות.

מסע השיסוי של גינת, מהווה לדעתנו פגיעה חמורה בעד המדינה וניסיון, לכאורה, להפחידו ולהרתיעו (את עד המדינה ש.ד.) מלהמשיך ולתת את עדותו”.

“איננו רוצים להיכנס כרגע לשיקולים זרים, לכאורה, שקשורים לעיתוי שדור התכנית המשתלב במסע תקשורתי מתוזמן. בשלב זה, אנו מבקשים להתמקד בעבירה על חוק הסוביודיצה בלבד”. סיכם יו”ר הנהלת אומ”ץ, מר אריה אבנרי.

◄ *סוב יודיצה

*סוב יודיצה (מלטינית: sub judice, בדיון), הוא מונח המתאר פסיקה שנמצאת בדיון בבית המשפט, בטרם ניתן פסק הדין. עיקרון הסוב-יודיצה, טוען שאסור לכלי תקשורת לחוות דעה על הפסיקה לפני שמוכרז פסק הדין. ההיגיון מאחורי העיקרון הזה נועד להבטיח את הזכות להליך הוגן, והוא נובע מחשש שבבואו לדון בתיק, עשויה דעת השופט לנטות בעקבות המפורסם בתקשורת, וייפגע שיקול דעתו המקצועי.

במדינות רבות לא נכלל עקרון ה’סוב יודיצה’ בספר החוקים. עקרון הסוב יודיצה, בא להגן על הערך לפיו אדם חף מפשע עד שיוכח אחרת. אולם במהותו, סותר עיקרון זה עקרונות חשובים אחרים – חופש העיתונות, וחופש המידע. התנגשות ערכים זו יוצרת שטח אפור לפיו יש לבחון כל מקרה לגופו.

◄ *פרשת הולילנד והרפורמה בתכנון ובבנייה

ראש ממשלת ישראל מר בנימין נתניהו, החל בתחילת 2010, להוציא אל הפועל רפורמה עמוקה בהליכי התכנון במדינת ישראל. לטענתו הליכי התכנון והבנייה בארץ, הינם מסובכים וארוכים; “קשה לבנות, קשה לקנות, קשה לתכנן ואפילו לשפץ. לך תסגור פה מרפסת. לכן הרפורמה הראשונה והפשוטה ביותר היא לפשט את תהליך הבניה ולהביא להוזלת מחירי הדירות. לקצץ בבירוקרטיה ולשחרר את האזרחים”‏. הרפורמה, הוצגה לכנסת, ועברה קריאה ראשונה בזמן שיא, על-אף טרוניות שונות בדבר היעדר זמן מספק ללמידת עיקרי הרפורמה הכוללת מאות עמודים.

היועץ המשפטי לממשלה עו”ד יהודה וינשטיין: נדרשת התערבות מיידית

אבן הבניין המרכזית של הרפורמה היא עקרון “תוכנית אחת ועדה אחת” במסגרתה יבוטלו הוועדות המחוזיות, שעד כה היוו מערכת בקרה על הוועדות המקומיות. כלומר; אם בהתאם לחוק הקיים הוועדה המקומית ממליצה על פעולה מסוימת והוועדה המחוזית מאשרת את המלצתה, מעתה והלאה הוועדות המקומיות, יוכלו לקבל החלטות בכל נושא המצוי במרחב התכנון שבסמכותן, ולא משנה כמה ההחלטות משמעותיות מבחינת היקפן והשפעתן על הסביבה.

הרפורמה כוללת עוד סעיפים רבים המקטינים באופן מהותי את זכות הערעור ואפשרות ההתנגדות של הציבור ושל הארגונים הירוקים.

לטענת מתנגדי הרפורמה, הרפורמה, המוצעת תביא ל”הולילנדים נוספים”, כיוון שלטענתם היא מחלישה את הבקרה התכנונית ומצמצמת את הגורמים העלולים להעלות שאלות לגבי תוכניות שייזמי נדל”ן מקדמים. בוועדות המקומיות מכהנים ראש העיר וחברי מועצת העיר, ונטען, כי מעצם טיב העבודה הצמודה עם ייזמי נדל”ן מקומיים, ולעתים גם עקב חוסר מקצועיות, ניתן בקלות להטות אותם לאישור פרויקטים בעייתיים, ולכן הרפורמה המוצעת תקל על הטיית הוועדות ותגביר את התמריצים לשחיתויות.

עוד נטען, כי העיקרון; “תוכנית אחת ועדה אחת” הוא מתכון בדוק לחיסול האיזונים והבלמים ההכרחיים במוסדות בתכנון, מכיוון שנושאים משמעותיים יוכרעו בידי ועדה אחת בלבד. הרפורמה מקטינה נציגי הציבור בוועדות המשנה, ולכן במקרים רבים זו תהיה ועדה מצומצמת ובלתי מאוזנת בהרכבה, שלממשלה יש בה רוב תמידי.

השר להגנת הסביבה ח”כ גלעד ארדן, הצטרף ל-מתנגדי הרפורמה, ואמר, כי; “בתוכן, שיצקו לתוכה, יש הפרה מוחלטת של האיזון בין פיתוח והצורך ב’שימור סביבה’. אם היא תעבור במתכונתה הנוכחית, צפויים לנו הרבה “הולילנדים””‏.

בעקבות הגילויים ב”פרשת הולילנד”, התחדדה ההכרה, כי הרפורמה עלולה להביא לשחיתויות דומות בעתיד. ראש הממשלה, ביקש ממשרד המשפטים לערוך בחינה נוספת של מנגנוני הבקרה שנכללו ברפורמה, כדי לחזק את מנגנוני הפיקוח הנכללים כבר עתה בהצעת החוק‏.

לעומתו, מתנגדי הרפורמה קראו להקמת ועדה ציבורית מקצועית שתפעל בשקיפות ושיתוף הציבור, האקדמיה וכלל מחזיקי העניין ותציע רפורמה אחראית שתשמור על טוהר המידות. עוד בפרשת הולילנד.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן