מדינת ישראל בת 65

האגודה למלחמה בסרטן: האם נקניקיות ובשר אדום מעלות סיכון לתחלואה בסרטן הושט

0
0

התחלואה באדנוקרצינומה סוג של ’סרטן הושט’, השכיח ביותר מבין סוגי סרטן הושט, נמצאת בעליה בארה”ב, מערב אירופה, אוסטרליה ומדינות מפותחות אחרות ◄ ההנחה היא, כי חומרים הנקראים ניטרטים, הידועים כגורמי סרטן (קרצינוגנים), נוצרים כאשר מכינים בשר אדום בטמפרטורות גבוהות (בטיגון או בגריל).
האגודה למלחמה בסרטן: האם נקניקיות ובשר אדום מעלות סיכון לתחלואה בסרטן הושט
האגודה למלחמה בסרטן: האם נקניקיות ובשר אדום מעלות סיכון לתחלואה בסרטן הושט

מנגל יום העצמאות, טומן לכם מלכודות בריאותיות רבות, אליבא דהאגודה למלחמה בסרטן בישראל, מזהירה צריכה מוגברת של בשר מעובד, קרי: נקניקיות, נקניקים, וכן בשר אדום, עלולה להיות כרוכה בעלייה בסיכון לחלות בסרטן הוושט מסוג אדנוקרצינומה (EAC –Esophageal adenocarcinoma), הסוג הנפוץ ביותר מכלל המקרים.

בסקירת מאמרים חדשה שערכו חוקרים סיניים (מטה-אנליזה), נסקרו עשרה מאמרים שכללו 2,358 חולי סרטן הושט מ-7 מדינות בארה”ב ו-3 מדינות באירופה.

החולים נשאלו אודות הרגלי צריכת הבשר שלהם וסגנון חייהם. החוקרים, מצאו קשר חיובי מובהק בין הצריכה המוגברת של נקניקיות, ונקניקים ושל בשר אדום, לתחלואה בסרטן הושט מסוג; אדנוקרצינומה (EAC–Esophageal adenocarcinoma).

התחלואה בסוג זה של ’סרטן הושט’, השכיח ביותר מבין סוגי סרטן הושט, נמצאת בעליה בארה”ב, מערב אירופה, אוסטרליה ומדינות מפותחות אחרות, במהלך 4 העשורים האחרונים והסיבה לכך אינה ברורה עדיין די צרכה.

ההנחה היא, כי חומרים הנקראים ניטרטים, הידועים כגורמי סרטן (קרצינוגנים), נוצרים כאשר מכינים בשר אדום בטמפרטורות גבוהות (בטיגון או בגריל).

בבשר מעובד, בנוסף לכך, מצוי חומר בשם N-Nitroso, המכיל כמויות גבוהות של ניטרטים. חומר זה ידוע כמחולל סרטן בבעלי חיים ועלול להיות מעורב בהיווצרות סרטן בבני אדם.

סרטן הושט, מסוג; אדנוקרצינומה

בסקירת המאמרים מצאו החוקרים קשר חיובי מובהק בין צריכה מוגברת של בשר מעובד ובשר אדום, לתחלואה בסרטן הושט מסוג אדנוקרצינומה. זאת, גם לאחר ששיקללו את גורמי הסיכון האחרים למחלה בקרב הנבדקים.

אחד המדדים לקשר חזק חיובי בין גורם סיכון לתחלואה, הינו בדיקת העלייה בתחלואה עקב עליה במינון (מדד ה-(Dose-response. גם כאן החוקרים מצאו קשר מובהק בין עליה בצריכת סוגי בשר אלו לבין עליה בתחלואה.

לפי הגדרת משרד הבריאות בשר מעובד הינו בשר שעבר תהליך טיפול של כיבוש, הזרקת מים, עיסוי, או טבילה במים, למעט פירוק אריזה או המלחה.

האגודה למלחמה בסרטן ממליצה לחוגגים ביום העצמאות;

● להגביל למינימום את צריכת הבשר המעובד כגון, נקניק, נקניקיות וכו’.

● לבחור בבשר עוף, דגים או קטניות כתחליף לבשר מעובד או אדום.

● כשאוכלים בשר אדום, עדיף בשר רזה ורצוי בכמויות קטנות.

● להעדיף בישול ואפית בשר, על פני טיגון וגריל (במיוחד גריל על גחלים).

● לצרוך יותר ירקות מכל הסוגים.

● להרבות בשתיית מים.

● לשהות בצל, לחבוש כובע ובגדים ארוכים ולהשתמש בקרם הגנה בכמויות המומלצות.

המאמר התפרסם און-ליין בכתב העת Cancer Causes & Control בנובמבר 2012 ובמהדורה המודפסת בינואר 2013.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן