חדשות כאן ישראל

אומ”ץ אל מבקר המדינה: התערב ביחסים בין יו”ר רשות השידור לבין המנכ”ל וחברי המליאה

0
0

אריה אבנרי יו”ר הנהלת אומ”ץ; שומה על מבקר המדינה לפנות אל השר הממונה על הרשות, ולתבוע ממנו להתערב לאלתר בנושא טעון זה ולפזר את המליאה ואת הועד המנהל ולהקים את המועצה החדשה על פי החוק החדש… חובה להגדיר בתקנות את תפקידי המועצה וההנהלה באופן כזה שכל אחד יעשה את המוטל עליו ולא תהיה זו זירה להמשך ההתגוששות הפנימית שמשמעותה בזבוז מיותר של נוסף כספי ציבור.
אומ
אומ”ץ אל מבקר המדינה: התערב ביחסים בין יו”ר רשות השידור לבין המנכ”ל וחברי המליאה

תנועת אומ”ץ (ע”ר) – אזרחים למען מנהל תקין וצדק חברתי ומשפטי – עמותה הפועלת בישראל ונאבקת נגד הקשר ההדדי בין הון ושלטון, נגד השחיתות ולמען שוויון הכול בפני החוק, פנתה אמש יום שני | י”ב תשרי התשע”ד, אל מבקר המדינה כבוד השופט (בדימוס) מר יוסף שפירא להתערב בהקדם במערכת יחסים בעייתית בין יו”ר רשות השידור ד”ר אמיר גילת לבין המנכ”ל מר יוני בן מנחם וחברי המליאה, ובתוך כך להגדיר בתקנות את תפקידי מועצת רשות השידור וההנהלה באופן כזה שכל אחד יעשה את המוטל עליו ולא תהיה זו זירה להמשך ההתגוששות הפנימית שמשמעותה בזבוז מיותר של נוסף כספי ציבור.

אריה אבנרי יו”ר הנהלת תנועת אומ”ץ, מסביר בפנייתו אל מבקר המדינה, כי; “רבות נכתב בעבר על מערכת היחסים הבעייתית בין ’הנהלת רשות השידור’ למוסדות, הוועד המנהל והמליאה הפוגעת בתפקודה השוטף של הרשות.

כבר בשנת 1999, נאמר על כך במפורש בדו”ח מיוחד של מבקר המדינה; “כדי לנסות ולבלום את ההידרדרות, מצא ’מבקר המדינה’ לנכון להציג בדו”ח זה את דאגתו ל’שידור הציבורי’.

אין מדובר בדו”ח ביקורת רגיל. לנוכח חריפותה של הבעיה והדחיפות הרבה של פתרונה, הסתפק מבקר המדינה בהצגת הבעיה הבסיסית הנובעת מן העמימות בחוק, כפי שהיא מתבטאת ביחסים העכורים בין יו”ר הרשות השידור וחברים בוועד המנהל לבין מנכ”ל רשות השידור, ובטענותיהם ההדדיות זה כלפי זה”.

“טענות אלה” – ממשיך מר אבנרי, וטוען; “מדגישות את חוסר הבהירות שבחלוקת הסמכויות בין המוסדות המנהלים, ובחלקן נובעות ממנו. כן מציג הדוח את הניסיונות שכשלו לפתור את הבעיה ואת השפעותיה על כושר הניהול של הרשות”.

יו”ר הנהלת אומ”ץ מר אבנרי, מציין ומדגיש, בפנייתו למבקר המדינה, כי; “דומה שהמצב היום, כאשר חלפו כבר כ-14 שנים, חמור הרבה יותר, יושב ראש הרשות (ד”ר אמיר גילת), תופס את תפקידו הציבורי כמנהל בפועל של הרשות ואינו מהסס להציף את המנכ”ל מר יוני בן מנחם, ובאמצעותו את מנהלי הרדיו והטלוויזיה ולהורות למנהלים על ביצוע החלטות של וועדות המליאה.

מבקר המדינה כב’ השופט (בדימוס) מר יוסף שפירא, ברקע: לוגו תנועת אומץ

כל זאת מבלי לצרף פרוטוקולים של ישיבות אלא ריכוזי החלטות שלא אחת אינם תואמים את מהלכי הישיבות ואת עמדת אנשי המקצוע.

יש כאן התערבות בוטה של הדרג המפקח בענייני תוכן על הדרג המקצועי ובעל הידע והניסיון והתוצאות הן הרות אסון ומובילות להתנהלות לא ראויה של מערכות השידור ברדיו ובטלוויזיה”.

עפ”י מידע שמצוי בידי תנועת אומ”ץ (ע”ר) – אזרחים למען מנהל תקין וצדק חברתי ומשפטי, פעמים רבות נקראים מנהלי המדיה לישיבות של וועדות מליאה שמתקיימות הרבה מעבר לסביר. ההתראות לישיבות הן קצרות ולעיתים אף במרווח של ימים ספורים, כך שלמנהלים אין יכולת להתכונן כראוי לישיבה.

למנהלי המדיה לא ברורה חלוקת הסמכויות, הם מנסים להתהלך בזהירות ולבצע את ההנחיות של המנכ”ל ושל היושב ראש אך חשים יותר ויותר שהמדיניות מבולבלת ואינה סדורה והנושאים שמעלה היושב ראש הם אקלקטיים ואין בהם משנה סדורה שמותאמת לתפקיד שעליו למלא. כפי שאני מבין את החוק ’הוועד המנהל’ ו’המליאה’ של רשות השידור, אמורה לפקח על קיום החוק ולוודא שההנהלה אכן עושה את המוטל עליה. המרחק בין פיקוח לניהול טושטש עם הזמן ולא אחת מנהלים ננזפים על ידי היושב ראש או חברי מליאה אחרים על אי ביצוע הוראה כזו או אחרת שלהם. נזיפות שלא אחת גם מודלפות לתקשורת.

“זאת ועוד”, טוען יו”ר הנהלת אומ”ץ מר אריה אבנרי; “בדרך זו מנהלים ברשות השידור שנבחרו במכרז כבולים למסרים סותרים שאינם מאפשרים להם למלא את הוראות החוק, כשההוראה המרכזית היא לשדר.

כך למשל לא מכבר התנהלה ישיבת חירום בוועדת הכספים בהשתתפות מנהלי המדיה. למרות תמונת המצב והעובדות שהציגו המנהלים קיבלו חברי המליאה בוועדת הכספים החלטות לא סבירות לחלוטין, כמו למשל לקצץ 40 אחוזים ממכסת השעות הנוספות ולהעביר חמישה עשר מליון שקלים ליוצרים חיצוניים מעבר למה שנדרש בחוק.

במקרה זה ביקש כך מעריכים היושב ראש לקבל את אהדת היוצרים העצמאיים שביקרו את מהלכיו קשות בתקשורת ובכנסת. לאחר פנייה של אגודות העיתונאים אל בית הדין לעבודה החליטו אנשי הוועדה בראשות מר דוד חיון לבטל את הקיצוץ והפגיעה בעובדים”.

בישיבה אחרת של הוועדה, לאחר שהתברר שבכל זאת יש כוונה לצמצם את כמות השעות הנוספות למכסות ההיסטוריות והלא ריאליות, הוזמנו המנהלים לישיבה נוספת של וועדת הכספים. כל אחד ממנהלי המדיה, הגיע מוכן.

אלא שלפני שהחל הדיון המסודר בסוגיה החליט יושב ראש הוועדה מר חיון להוציא את המנהלים (פרט למנכ”ל), וקיים את הדיון מבלי ששמע את הטיעונים שלהם בסוגיה זו. כך קרה בישיבות נוספות שבהן נאלצו מנהלים בכירים לחכות בחוץ כאחרוני העובדים עד שיקראו להם אם בכלל לדיונים.

אריה אבנרי יו”ר הנהלת אומץ | עיבוד צילום: שולי סונגו

זהו יחס מבזה ואינו ראוי של יושב ראש הרשות שמנהל כך את כל הישיבות של המליאה והוועד המנהל. קובע יו”ר הנהלת אומ”ץ מר אבנרי, ומוסיף, כי; “מובן שההתנהלות הזו וריבוי הישיבות משמעותו בזבוז כספי ציבור גם בשל ההוצאות על החזר הוצאות למשתתפי הישיבות והן סרבול מיותר של קבלת החלטות שגם לו יש תרומה לא מבוטלת לבזבוז המשאב הציבורי”.

בשולי פנייתנו כותב יו”ר תנועת אומ”ץ; כדאי לצטט במובאה מהסיפא של דו”ח המבקר הנ”ל;

“בחוק שעל פיו מתנהלת רשות השידור נקבעו תפקידי המליאה והוועד המנהל אך לא נקבעו תפקידי המנכ”ל, מלבד חובתו לפעול לפי החלטות הוועד המנהל והנחיותיו ולהשתתף בישיבותיו “בזכות דעה מייעצת”. לוועד המנהל נתן החוק סמכות כללית “לדון ולהחליט בענייני הרשות”, ולמליאה – “להתוות את קווי פעולתה של הרשות”, “לדון בכל עניין אחר שיראה לה ולקבוע מסקנות” ו”להחליט מדי פעם בפעם על משדר מסוים מכל בחינותיו”.

ניסוח זה מעורר שאלות שהתשובות להן אינן חד-משמעיות, ובכללן, כיצד יש לראות את תפקיד המליאה – האמורה להתוות את קווי הפעולה של הרשות, אך הוסמכה גם לעסוק “בכל עניין” ו”במשדר מסוים”? אילו פעולות והחלטות של המוסדות המנהלים הן בתחום סמכותם ואילו חורגות ממנה? האם על המנכ”ל להודיע לחברי הוועד המנהל על כל עניין, ואם לאו – כיצד ידעו הם על הנעשה ברשות? האם על המנכ”ל לקבל אישור לכל פעולה, או שיש לו אוטונומיה ניהולית בתחום המקצועי, ואם כן – מהם גבולותיה? לצד העמימות שבחוק, החלטות במדרג נורמטיבי נמוך יותר יצרו סתירות, לכאורה, בין תפקידי מוסדות הציבור לאלו של המנכ”ל”.

לדעת תנועת אומ”ץ, שומה על מבקר המדינה לפנות אל השר הממונה על רשות השידור (ח”כ גלעד ארדן), ולתבוע ממנו להתערב לאלתר בנושא טעון זה ולפזר את המליאה ואת הועד המנהל ולהקים את המועצה החדשה על פי החוק החדש.

“חובה להגדיר בתקנות את תפקידי המועצה וההנהלה באופן כזה שכל אחד יעשה את המוטל עליו ולא תהיה זו זירה להמשך ההתגוששות הפנימית שמשמעותה בזבוז מיותר של נוסף כספי ציבור”. סיכם אריה אבנרי יו”ר הנהלת אומ”ץ את פנייתו למבקר המדינה מר יוסף שפירא.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן