חקלאות ישראל

משרד החקלאות: לראשונה מופעל ניטור אקולוגי מקיף בשטחי החקלאות בישראל

0
0

מנהלת האגף לאגרו-אקולוגיה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר הגב’ ענת לוינגרט; “הפרויקט, יסייע לנו להבין גם כיצד החקלאות המודרנית שיודעת לעשות שימוש מושכל ב’מים’, לשמר קרקע, להפחית שימוש ב’חומרי הדברה’, להסתגל ל’שינוי אקלים’, לשמור על ’שטחים פתוחים’ ולייצר ממשקים מוטי שמירת סביבה בענפי משק החי, משפיעה על הטבע והסביבה. בזכות הפרויקט, נוכל לקבל החלטות מושכלות התומכות במגוון הביולוגי”.
משרד החקלאות: לראשונה מופעל ניטור אקולוגי מקיף בשטחי החקלאות בישראל
משרד החקלאות: לראשונה מופעל ניטור אקולוגי מקיף בשטחי החקלאות בישראל

המדען הראשי של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, ד”ר אבי פרל, פרסם לאחרונה, קול קורא למיזם בין-תחומי רחב שיתמקד ב’ניטור’ והערכת תרומת ממשקי ייצור תומכי חקלאות בת-קיימא על ה’מגוון הביולוגי’, אלה על השלכותיהם, אמנם, נחקרו ונחקרים בשנים האחרונות, אולם עדיין קיימים פערי ידע וחסרה הערכה אינטגרטיבית. להשלמת הפער, אי לכך התוכנית להערכת מצב הטבע בישראל בחסות ’האקדמיה הלאומית למדעים’, נענה לקול הקורא והצטרף למיזם.

דוברת משרד החקלאות ופיתוח הכפר, הגב’ דפנה יוריסטה, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, כי; צוות בין-תחומי ובין-מוסדי של חוקרים מדיסציפלינות שונות החל בעבודתו, אשר צפויה להימשך כ- 3 שנים. הנתונים שיתקבלו יאפשרו ל’משרד החקלאות’ לאמוד את השפעותיהן של פעולות גידול שונות על הטבע בשטחים הפתוחים הסמוכים ל’מערכות חקלאיות’, ולקבל החלטות הנוגעות לקידום ועידוד חקלאים לנקוט בפעולות מתחשבות ותומכות ב’מגוון הביולוגי’.

עד לאחרונה ’תכנית הניטור הלאומית’ עסקה בניטור המגוון הביולוגי ובמעקב אחר שינויים בחי ובצומח במערכות אקולוגיות שונות בארץ. לראשונה, היא מורחבת בימים אלה גם לניטור מערכות חקלאיות ושטחים חקלאיים. מטרת ההרחבה, הינה לקבל מידע רב ערך הנחוץ להבנת ההשפעה של מגוון הפעילות החקלאית, אורגנית וקונבנציונאלית, על המגוון הביולוגי.

שטחי החקלאות במדינה מהווים כרבע משטחה הכללי, מחציתם מושקה ומחציתם גידולי בעל. מתוך השטחים המושקים, מחצית מושקה ב’מים מושבים’ ו’שוליים’. בניגוד לגידול המתמיד בשטחי החקלאות במדינות אחרות ברחבי העולם לאורך השנים, שטחי החקלאות בישראל, לא גדלו, ואף הצטמצמו עם השנים. ניטור יעיל של ’המגוון הביולוגי’ בשטחים אלה, הינו כלי בסיסי וחשוב להבנת המצב הקיים ולבחינת תרומתן של התמיכות בשינוי המצב הקיים.

אגרו-אקולוגיה (Agro-ecology) הוא תחום שאינו קשור לכל שיטה של חקלאות מסוימת, העוסק במחקר של תהליכים אקולוגיים הפועלים במערכות ייצור חקלאיות ואף הוא נמצא בסדרי העדיפויות של משרד החקלאות ופיתוח הכפר באגף אותו מנהלת הגב’ ענת לוינגרט, המסבירה, כי; “ניטור יעיל של “המגוון הביולוגי” בשטחים אלה במסגרת הפרויקט, מטרתו לקדם מחקר ופיתוח ולהקטין את פערי הידע בממשק חקלאות וסביבה”.

“הפרויקט של ניטור יעיל של ’המגוון הביולוגי’ יסייע לנו להבין גם כיצד החקלאות המודרנית אשר יודעת לעשות שימוש מושכל ב’מים’, ל-שמר קרקע, להפחית שימוש ב’חומרי הדברה’, להסתגל ל’שינוי אקלים’, לשמור על ’שטחים פתוחים’ ולייצר ממשקים מוטי שמירת סביבה בענפי משק החי, משפיעה על הטבע והסביבה. בזכות הפרויקט, נוכל לקבל החלטות מושכלות התומכות במגוון הביולוגי”. סיכמה מנהלת האגף לאגרו-אקולוגיה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר הגב’ לוינגרט.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן