חינוך

שר הכלכלה, בנט ושר האוצר, לפיד, הוציאו לדרך התוכנית לבניית 400 מעונות יום נוספים

0
0

מהפכת מעונות היום: עשרות אלפי משפחות נוספות, יכנסו בשנתיים הקרובות למערכת מעונות היום ה’מסובסדים’ ◄ המטרה: כ-400 מעונות יום חדשים תוך שנתיים והכנסתם של כ-30,000 פעוטות נוספים בגילאי 0-3 למערכת המסובסדת ◄ האמצעים: עד 100% מימון לרשויות לתמרוץ זירוז תהליכי בינוי.
שר הכלכלה, בנט ושר האוצר, לפיד, הוציאו לדרך התוכנית לבניית 400 מעונות יום נוספים
שר הכלכלה, בנט ושר האוצר, לפיד, הוציאו לדרך התוכנית לבניית 400 מעונות יום נוספים

משרדי הכלכלה ו-משרד האוצר, הודיעו היום (יום שלישי | ט”ז אב התשע”ד), כי גיבשו באחרונה, תוכנית ל’בינוי מעונות יום’ חדשה ופורצת דרך, זאת בשת”פ והתייעצות עם ’מרכז השלטון המקומי’. התכנית, נועדה להגדיל באופן משמעותי את כמות ’מעונות היום המפוקחים’, את מספר המשפחות שילדיהם ישולבו במערכת והם ישתלבו ב’שוּק העבודה’ – ואת הסבסוד להורים – יזכו הרשויות לתקצוב של בין 90% ל- 100% מעלויות הבינוי של מעונות יום חדשים. עוד כוללת התכנית, מסלולי תכנון חדשניים המאפשרים מימון לתכנון מעונות, מסלול תקצוב מקוצר ופטור מבירוקרטיה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’.

היום נמצאים כרבע מהילדים בגיל 0-3 במערכת המפוקחת של משרד הכלכלה – 90 אלף. שאר הילדים בגילאים אלו נמצאים במעונות פרטים או בקרב המשפחה. עשרות אלפי הורים אלו זוכים ל’סבסוד שנתי’ עבור ילדיהם בהיקף של למעלה מ-900 מיליון שקלים בשנה. חשיבותו של צעד זה, נובעת מכך ש’מעונות היום’ הינם אחד הכלים העיקריים לעידוד השתלבות עובדים בשוק העבודה והקלה על יוקר המחייה של הורים עובדים.

נוכח נוהל מרובה “חסמים”, קצב הבינוי, היה עד כה איטי ומסורבל. בשנת 2012, בעקבות “ועדת טרכטנברג”, העמידו משרדי הכלכלה ומשרד האוצר, סכום של 1.2 מיליארד שקלים לטובת הבינוי, כאשר מחציתו כבר הוקצה לרשויות, אך עולה, כי קצב הבינוי, היה איטי ועד כה, הסתיימה בנייתם של מעונות בודדים בלבד.

● שר הכלכלה, ח”כ נפתלי בנט; “אנו ממשיכים לסייע ל’אנשי החציון’ בחברה הישראלית. בישראל, מתברר 50% מהאוכלוסייה מרוויחה פחות מ-6,000 שקלים בחודש, ומתקשה לסגור את החודש. בישראל, גם מחסור חמור במעונות יום מפוקחים ומסובסדים, שנותנים מסגרת איכותית, בטוחה ומסובסדת להורים שבוחרים לצאת לעבוד.

מאז ’רפורמת טרכטנברג’ שהרחיבה את ’חוק חינוך חובה’, גם לגילאי 3, לא נבנו מעונות יום חדשים. הרפורמה שאנו מביאים היום, תייצר בנייה מסיבית של מעונות יום מפוקחים ותקל באופן משמעותי על הורים לילדים, שבוחרים לעבוד”.

● שר האוצר, ח”כ יאיר לפיד; “אנחנו מוציאים היום לדרך שינוי חברתי שישפיע על ’זוגות צעירים’ רבים ממעמד הביניים הישראלי. הובלנו את כל השינויים הנדרשים כדי לאפשר בינוי מואץ של מעונות יום ברחבי הארץ.

מעונות היום, יאפשרו לעשרות אלפי ’הורים צעירים’ לצאת לעבוד ולהיות שקטים שילדיהם נמצאים במסגרת טובה ובמחירים נמוכים. נמשיך לעבוד כדי להוריד את ’יוקר המחיה’ בישראל”.

● מנכ”ל משרד הכלכלה, מר עמית לנג; “הרפורמה, הנה תוצאה של מדיניות לביטול חסמים, הקלה על יוקר המחייה וסיוע להורים להשתלב בשוק העבודה.

העובדה שתקציב כה משמעותי בהיקף של 1.2 מיליארד שקלים, לא הביא לבינוי משמעותי בשנים האחרונות, חייבה טיפול מהיר ומשמעותי ואני בטוח, כי הנוהל החדש – יעיל, נגיש ומהיר – יביא בשינוי הקרובות לשינוי משמעותי בהיצע מעונות היום ויביא הן לכניסתם לשוק העבודה של יותר עובדים ועובדות והן להקלה משמעותית בעלויות המחייה”.

● מנכ”לית משרד האוצר, הגב’ יעל אנדורן; “מעונות היום, הם אחד מהכלים המרכזיים והמשמעתיים ביותר לשילוב נשים עם ילדים קטנים ב’שוּק העבודה’. פתיחת מעונות יום חדשים תביא להקלה משמעותית בנטל על משפחות אלו.

אין לי ספק שהמהלכים שבוצעו יביאו לשינוי מהותי בתחום, תוך ניצול אופטימאלי של תקציב בסך 1.2 מיליארד ₪, ולהגדלת היצע מעונות היום עבור ’נשים עובדות’”.

● יו”ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין, מכבים-רעות, מר חיים ביבס; “השלטון המקומי, מברך על פתרון החסמים הביורוקרטיים והכלכליים שעמדו בדרכנו, ומתגייס לטובת בינוי מהיר של מעונות יום.

באמצעות שיתוף הפעולה בין משרדי הממשלה ו’הרשויות המקומיות’, נוכל להניע תהליכים חברתיים וכלכליים כגון זה ולאפשר לזוגות צעירים להשתלב בעולם התעסוקה, תוך הפחתה משמעותית בנטל הכלכלי”.

◄ עיקרי הרפורמה של מעונות היום בישראל;

▼ אופי ההוראה;

1. קביעת מסלול תקצוב (במקום מבחן תמיכות) – מדובר במסלול מקוצר, שאיפשר תזרים מזומנים יותר נוח, הקלות בתנאים הנדרשים וכיוב’ כפי שיפורט בהמשך.

2. כל הקודם זוכה – התקציב יוקצה לרשויות במנגנון של כל הקודם זוכה, תוך שריון 40% מהתקציב לאשכולות ייעודיים (אשכול חברתי כלכלי 1-4, חרדים וערבים).

3. מוכנות מהירה לבינוי – הרשויות שיאושרו הן אלו שיגיעו עם היתר בניה, כך שהמוכנות שלהם לבינוי ומימוש הסיוע גדולה יותר.

4. מסלול תכנון – נוסף מסלול ייעודי לתכנון. מדובר במסלול חדשני וייחודי, שמאפשר גם לרשויות שאינן מוכנות לבינוי, לקבל את הכסף הנדרש שיסייע להן בתכנון. מסלול זה נועד ליצור מלאי מעונות מתוכננים לצרכים עתידיים.

◄ היקף המשאבים ותנאי התשלום;

1. הגדלת סכום ההשתתפות – המשרד יגדיל משמעותית את הסכום שיוקצה לבינוי, לרבות הכרה ברכיבים נוספים (שיפועים, ביסוס וחיפויים). הסכום הכולל רכיבים אלה הוא למעלה מ-3.6 מלש”ח.

2. הגדלת שיעור ההשתתפות הממשלתי – המשרד ישתתף ב-90%-95% מעלות הבנייה החדשה שתוכר ע”י המשרד (במקום 80-95% בעבר).

3. שיעור השתתפות ממשלתי של 100% – רשות שתבנה בקצב מהיר שיעור המימון הממשלתי יעמוד על 100% מעלות הבנייה החדשה שתוכר ע”י המשרד.

4. תשתיות היקפיות – הוספה אפשרות לתקצוב משמעותי נוסף עבור תשתיות היקפיות לרשויות מהמגזר החרדי, הערבי או אשכולות חברתיים-כלכליים 1-4.

5. הסרת חסמים בירוקרטיים בתנאי התשלום – הנוהל מאפשר פריסת תשלומים נוחה יותר, המסמכים הנדרשים לאורך הבנייה צומצמו משמעותית והתהליך כולו הפך לפשוט יותר.

▼ הסרת חסמים;

1. ביטול דרישות לבטוחות בקרקע- דרישות שהכבידו בעבר על הרשויות בוטלו ובמקומן הוחלט על מנגנון קיזוז פשוט (הוכחת בעלות על הקרקע, הערות אזהרה וזיקות הנאה).

▼ הטבות ליישובי עוטף עזה;

1. מיגון – יוכרו הוצאות המיגון ביישובי עוטף עזה.

2. קדימות בקבלת התקצוב – המשרד יעניק קדימות ליישובי עוטף עזה במסלול התכנון והבינוי.

נודע, כל השינויים והתוספות הנ”ל, יאפשרו ’הליכי בנייה’ מזורזים, יעילים ופשוטים ובכך יגדל משמעותית היצע מעונות היום ועמו יתרחבו הכלים ל’עידוד תעסוקת אימהות ו-אבות’ ברחבי הארץ.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן