גינה

תות שדה בגינה: שותלים עכשיו – נהנים בחורף

0
0

לילדים, זו יכולה להיות הזדמנות נפלאה לגדל בעצמם פרי טעים, נקי מריסוסים
מי שרוצה להנות מתות שדה טרי ובריא מתוצרת עצמית בחודשי החורף צריך להקדים ולשתול את השתילים, כבר כעת בעונת הסתיו, כך אומרת האגרונומית ציפי סלונר, ממשתלת סלונר במושב סתריה, החברה באיגוד הישראלי למשתלות.

tot_01_180_002.jpg

הגידול העצמי של תות שדה, כמו גם של שאר סוגי הירקות והפירות, הוא בילוי משפחתי נפלא המלמד את הדור הצעיר מה מקור המזון שהם אוכלים ובה בעת פרק חינוכי חשוב בסבלנות, התמדה וקבלת תמורה להשקעה.

התות משתייך למשפחת הורדיים ומכל פירות הגן הוא מניב פרי בזמן הקצר ביותר. התות ניתן לגידול בגינה, באדניות או בעציץ במרפסת. לצמחי תות השדה פריחה יפה בלבן – צהוב, פירות אדומים קישוטיים ואפשר לגדל אותו אף כצמח כיסוי בשמש או חצי צל.

לילדים, זו יכולה להיות הזדמנות נפלאה לגדל בעצמם פרי טעים, נקי מריסוסים וחומרי הדברה וליהנות מטעם נהדר של פרי שזה עטה נקטף מגינת הבית.

בנוסף לשתילה בקרקע מדושנת ועשירה בחומר אורגני יש לדשן באופן שוטף כדי להבטיח היווצרות פרחים ופירות רבים.

ניתן לשתול תות שדה בקרקע מנוקזת היטב, עשירה בחומר אורגני וחשופה לשמש מלאה. אם אין קרקע קלה רצוי לשפר את הניקוז על ידי הוספת מצע גן וטוף לתערובת השתילה ועל ידי הקמת ערוגה מוגבהת (יצירת תלולית קרקע). בכל מקרה חשוב לדשן בדשן אורגני כדוגמת קומפוסט, הומוס או ביו-גן.

באיגוד הישראלי למשתלות ממליצים על מרחקי שתילה של 30 ס”מ בין השתילים ובין השורות. יש להימנע מכיסוי בסיס הגבעולים בתערובת קרקע. בשתילה עמוקה הצמח ירקב ובשתילה שטחית – יתייבש. אם השתילה מתבצעת בחודשי החורף, רצוי להגן כל השתילים הרכים ע”י שתילה במקום מוגן או “מנהרה” עשויה מנילון – פוליאתילן שקוף.

tot_01_180_001.jpg

אפשר לגדל תות שדה בחורף ללא הגנה, אך אז לא נקבל פרי במהלך חודשי החורף ורוב היבול יתקבל באביב.

ציפי סלונר, מציינת שחיפוי הקרקע חשוב גם בחורף וגם בקיץ, חיפוי בעזרת שבבי עץ, נסורת או מחטי אורן, עוזר לשמור על לחות הקרקע, מונע התפתחות עשביה ומגן על הפרח מריקבון כתוצאה ממגע עם הקרקע הלחה.

לאחר קטיף הפירות, יפתחו השתילים שלוחות. שלוחות אלו, מבטיחות יבול ופירות טעימים לאורך שנים.

לגבי מזיקים ומחלות, אם מופיעות כנימות עלה, ניתן להשתמש בתכשירים ביולוגים בלתי רעילים. חלזונות, חשופיות וזחלים שעלולים לתקוף את פרי התות ניתן לאסוף ידנית או לפזר פיתיון מסביב לערוגה. באופן כללי, טיפול מתאים בשתילים וניקוז טוב יסייעו במניעת מחלות נוספות.

ניתן להשיג שתילי תות שדה, בכל משתלות האיגוד הישראלי למשתלות. פרטים נוספים, כתובות של המשתלות ושעות פתיחה במוקד האיגוד הישראלי למשתלות, טל: 03-5114494, (24 שעות ביממה) וכן באתר הארגון לגגנות ונוף: www.gardening.org.il

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן