ספרים | סופרים | משוררים

קהילת צ’ילה בישראל חגגה הופעת הספר על תנועת הנוער הציונית הראשונה שלה “השומרים בארץ האנדים”

0
0

קהילת צ’ילה בישראל חגגה הופעת הספר על תנועת הנוער
במוצאי שבת 26.6.2004 בקיבוץ מעברות התכנסו מעל 500 יוצאי צ’ילה לחגוג את יום ההולדת ה-60 של השומר הצעיר צ’ילה. ההתכנסות התקיימה בקיבוץ מעברות בו נמצא הגרעין עלייה א’ אשר ייסד את התנועה בצ’ילה הרחוקה.

60 de realizacion_t180k-n_01.jpg

בשנות השלושים 1933-1939 צ’ילה קלטה פליטי יהודי גרמניה אשר הביאו איתה נוער שהיה בתנועת הנוער יהודיות ובחלקם ציוניות. הם התארגנו בתנועת נוער “ייקית” בתחילה כל עוד לא ידעו שפת המקום בשם”Jugendgruppe”.

בינואר 1940 מצטרפים בני יהודי המקום, גם הם פליטי שנים קודם מפולין ורוסיה, לתנועה זו ואז מקבלת שם חדש”KIDMA”. אשר ב-1943 החליטה להצטרף לתנועה השומר הצעיר עולמית לאחר עבודה נהדרת של המשורר ושליח של ק.ק.ל. נתן בסטריצקי, שמארגן ב-1944 “לנוער בעל חזון של הגשמה ציונית” כפתרון היחיד לדרך החיים שלהם חווה חקלאית עם בעלי חיים בה יכלו להתרגל לחיים המשותפים ולהיכנס למגפי חיי חקלאות כ”הכשרה” לחיים בקיבוץ, אז חלום בגלל תקופת המלחמה וספר הלבן.

ביולי 1947 הזדמנה אפשרות של כנס עולמי למורי יהדות בירושלים דבר שניצלו 9 חברי גרעין א’ לכיסוי עלייתם. הם לא חזרו כמובן לצ’ילה אלה נסעו ישירות לקיבוץ נגבה בו השתתפו בקרבות בהן נפלו 2 חברים. 15 בני נוער מצ’ילה נפלו בכל מערכות ישראל.

ראשוני חלוצי צ’ילה, פתחו שרשרת גרעיני עלייה וזרעו האווירה הציונית של הגשמה בקרב נוער צ’ילאי דבר שדרבן הקמת תנועות נוער נוספות מזרמים פוליטיים שונים.

בתקופה זו, הקהילה מנתה 30.000 נפשות מהן כ-400 חברי השומר הצעיר. היום רק השומר הצעיר מתפקד כתנועת נוער ציונית עם למעלה מ-100 חניכים בקהילה בת 15,000 נפשות. בארץ נמצאים כ-200 חברים של התנועה בקיבוצים ועוד 100 מתנועות אחרות.

בארץ ישנה קהילה צ’ילאית בת 1,100 בתי אב. המפגש היה הראשון בו התראו מכירים שעשרות שנים לא נפגשו.

המפגש אורגן בחסות שגרירות צ’ילה,”יד יערי” הארכיון מרכזי של השומר הצער והועד לחקר תולדות KIDMA השומר הצעיר צ’ילה שחברי הנהלתו הם מקיבוצי עמק חפר, מעברות ועין החורש. שלמה אייזנר, בני בכרך וזאב הגלי.

לאור היום ההולדת ה-60 של התנועה הועד הוציא לאור ספר היסטורי אשר התבסס על עבודת איסוף חומר רב וקומנטציה, תמונות וכד’ בארץ ובחו”ל שנמשך כ-4 שנים ובוצע על ידי זאב הגלי מעין החורש, במסגרת הארכיון “יד יערי”. הגלי הוא בין פליטי גרמניה שהגיעו לצ’ילה, בפרוץ מלחמת העולם השנייה והצטרף לתנועה KIDMA ב-1942.

בנוסף לספר הוכן סרט ווידאו תיעודי מבוסס על מאות תמונות שנאספו. החומר זה נוצל להכנת תערוכה בהדרכת האומן יובל דניאלי מקיבוץ המעפיל, רכז אומנותי של “יד יערי”.

המפגש אורגן על ידי הועד לחקר תולדות KIDMA וזכה לחסות של שגרירות צ’ילה.

את משתתפי המפגש בירכה שגרירת צ’ילה, ח”כ אבו וילן, יו”ר “הגשמה”-הסתדרות הציונית עולמית, ראש המועצה נחום איצקוביץ, אשר גם הביא ברכת ק.ק.ל. בחלק האומנותי השתתפו אומנים שונים ביניהם, יש לציין, את מקהלת עפרוני הצעירה ולהקת מחול הקיבוצית הצעירה.

המעונינים לקבל חומר מוזמנים לפנות לזאב הגלי.

* הכותב זאב הגלי, הינו רכז הועד לחקר תולדות KIDMA השומר הצעיר צ’ילה, עין החורש.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן