סביבה | אקולוגיה

עולם הבוטניקה סוער: בשמורת האירוסים בנתניה שוב נתגלה אירוס ארגמן צהוב

0
0

צהוב עולה; בשבועות האחרונים, צובאים על שמורת האירוסים, שהיא מן היפות בשמורות בארץ, עשרות אלפי מבקרים, כדי לחזות בפריחתו של אירוס הארגמן הפורח שפריחתו עד סוף מרץ.
Iris Atropurpurea_Yellow_Natany_t180k-n_01.jpg

עולם הבוטניקה סוער: שוב נולד אירוס ארגמן צהוב. זאב שחף, רכז החינוך ביחידה לאיכות הסביבה בעיריית נתניה, שמצא את ה”אירוס הצהוב”, סיפר, כי כידוע, כבר לפני עשור, (בשנת 1994), גילתה בשמורה, הגברת זהבה כהן, ממגדיאל, מוטציה צהובה של אירוס הארגמן והוא נקרא על שמה “אירוס זהוב”. השנה שוב פורח האירוס הצהוב ומאז, מדי שנה מחפשים חכמי הבוטניקה עוד דוגמאות לאירוס ג’ינג’י כזה.

והינה, כפי שניתן לראות בתצלומים, של זאב שחף, כפי שהתפרסמו באתר העירייה, מתברר, כי ההמתנה הייתה כדאית… בינתיים, בשבועות האחרונים, צובאים על שמורת האירוסים, שהיא מן היפות בשמורות בארץ, עשרות אלפי מבקרים, כדי לחזות בפריחתו של אירוס הארגמן הפורח (שפריחתו בחודשים פברואר עד סוף מרץ).

בשמורה גם פרחי הכלניות, צבעונים, אלקנת הצבעים, רותם המדבר ופרחי חורף אחרים, גם הם לא פחות יפים, אך פחות נדירים כמו: אירוס הארגמן ואירוס ארגמן צהוב הקרוי “אירוס זהוב” המצוי בכמות קטנה בשמורה נראה אירוס צהוב.

שמורת האירוסים בנתניה

שמורת האירוסים נמצאת בדרום העיר נתניה, על רכס הכורכר, ליד נחל פולג. מכביש מס’ 2 (כביש החוף) פונים מערבה במחלף נתניה דרום.

Irus Natany_t180k-n_01.jpg

עוברים את הרמזורים של המחלף וממשיכים לכוון שכונותיה הדרומיות של נתניה. עוברים את הרמזור הראשון בתוך העיר ואחרי כ-300 מ’ פונים בדרך עפר טובה דרומה (שמאלה) אל רחבת חניה בה מחנים את הרכב.

בשקע שמצפון לרחבת החניה נמצא הריכוז הגדול והצפוף ביותר של אירוס הארגמן בארץ (ובעולם, כמובן). המקום משולט ומתוחזק בידי מתנדבים מהאזור ותלמידי בתי הספר של נתניה. יש להקפיד וללכת בשבילים המסומנים בלבד על מנת לא לרמוס את הצמחים. הפריחה באתר נמשכת בכל חודש פברואר.

השנה מפעילה הקרן הקיימת לישראל בשיתוף עיריית נתניה גם תכנית סיורים ללא תשלום לקהל הרחב. הסיורים מועברים על ידי מדריכי חוגי סיירות של הקרן הקיימת לישראל בימים שישי ושבת, על פי לוח זמנים המפורסם בתקשורת. (הובא מהמשרד לאיכות הסביבה).

אבינועם קפלן, מרצה בתחום הבוטיקנה, תושב חופית, סיפר, היום, לרדיו אמצע הדרך, כי מדובר במוטצייה בעולם הצומח של איריס הארגמן, כלשונו. נתניה, הוא מציין, היא עיר של שמורות טבע. איפה יש עוד עיר כזאת בארץ… עוד מעט יופיעו בשמורה הנוריות. לדבריו, מומלץ, לטייל בשמורה רק בשבילים המוקצים במקום.

באירוס – האתר של נתניה, נכתב בין היתר, על אירוס הארגמן והאירוס הזהוב; תושבי העיר מסתובבים בתחושה, כי שמורת האירוס קיימת מקדמא דנא. מישהו הסביר לי שראשוני נתניה בחרו להתיישב כאן בגלל האירוסים.

למעשה, סיפור האירוסים, שונה לחלוטין: אבינועם קפלן, מורה וותיק שהכשיר דורות של אנשי חינוך, הוא שגילה לראשונה את האירוסים, בעת ששימש כמורה ב”הדסים”.

Kaplan_ Avinoam_t180k-n_id=6395_01.jpg

כבוטנאי מקצועי, הירבה אבינועם לסייר בסביבה. את אירוס הארגמן גילה באקראי. לאחר ההתלהבות הראשונה, התעורר בו החשש שתנופת הבינוי תחסל את בית הגידול של הפרח המופלא.

לכן נטל קפלן, את אחד מתלמידיו, דרור בן-יואב, אף הוא “משוגע” לטבע, ויחד, על גבי האתון הלבנה של “הדסים” העמיסו והעתיקו אירוסים, על שורשיהם, ל”הדסים”. שם שתלו אותם ליד האנדרטה לבוגרי המוסד החינוכי.

כל זה אירע בשנים 1959-1960. יחד עם זאת הפיץ אבינועם את דבר האירוסים בין חובבי הטבע. מאוחר יותר, השטח חולק ל-49 חלקות וניתן אישור בנייה להקמת שכונה בשם: קריית-קנדה.

ב-1972 החלו בהכשרת כביש במקום, הוא שדרות בן-גוריון. חובבי הטבע החלו לחשוש לגורל האירוסים. המורה יעל עופר, מרמת גן, הגיעה ב-1985 עם כיתה מ”הכפר הירוק” ויחד הם החלו בסימון מספר צמחים בשלטי פח קטנים.

ב-1986 התבקש כותב שורות אלה, ע”י דרור בן-יואב (שכיהן כבר בתפקיד בכיר בעיריית נתניה), להכשיר את האתר כשמורת טבע עירונית, מושג שאינו קיים בלכסיקון שומרי הטבע.

עמל רב הושקע בשטח: שבילים, שילוט וספסלים. בזמנו, הייתה משאת נפשו של דרור להביא את השמורה לתודעת הציבור ו”שמספר המבקרים יעבור את ה-100,000″. דבר שנראה מופרך. בשנים האחרונות אומדן המבקרים עומד על 160,000 בעונה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן