צבא | משטרה | ביטחון

מחקר בחיל הרפואה; לחיילים כבדי משקל סיכוי גבוה יותר לחלות

0
0

ממצאים שפרסם חיל הרפואה, מעלים, כי חיילים בעלי נטייה להשמין עלולים לחלות בסוכרת ובסיבוכי לחץ דם ■ רופאים צבאיים הונחו לערוך בדיקות יזומות ■ רע”ן מיון רפואי; “על ההשמנה משלמים מחיר כבר בגיל צעיר”
מחקר בחיל הרפואה; לחיילים כבדי משקל סיכוי גבוה יותר לחלות
מתברר שעל ההשמנה משלמים מחיר בריאותי כבר בגיל צעיר

מחקר שערך חיל הרפואה מעלה, כי קיים קשר הדוק בין השמנה לבין תחלואה כבר בגיל צעיר. בעקבות מסקנות המחקר, שנערך על בסיס נתוניהם של מועמדים לשירות ביטחון, יונחו הרופאים הצבאיים לאתר חיילים שסובלים מעודף משקל ביחידתם. הרופאים יתודרכו לערוך להם בדיקות לחץ דם, ומדידות תכופות יותר של רמת הסוכר בדמם, כדי לאתר חיילים שמצבם הבריאותי עשוי להידרדר – כך חושף אייל וייס, כתב גליון ’במחנה’, בגליון החג.

המחקר, שממצאיו התפרסמו, בשבוע שעבר, התבסס על כלל אוכלוסיית המתבגרים שהתייצבו בלשכות הגיוס ב-8 השנים האחרונות. מניתוח הנתונים השונים שנמדדו בלשכות, עולה, כי לצעירים הסובלים מערך בי-אם-איי (מדד המצביע על היחס שבין הגובה למשקל) גבוה מ-30, פוטנציאל גבוה פי שניים עד שלושה להתפתחות מחלת הסוכרת. הסיכוי של צעירים עם רמה דומה של בי-אם-איי לסבול מיתר לחץ דם גבוה פי 15 אצל בנים ופי 20 אצל בנות.

יתר לחץ דם, עלול ליצור השלכות אורתופדיות שכוללות בעיות בקרסול ובכף הרגל.

עד לפרסום המחקר שערך ענף מיון רפואי, נהוג היה לחשוב, כי השמנת יתר עלולה לגרום למחלות אלו בגיל מאוחר הרבה יותר. “כעת מתברר שעל ההשמנה משלמים מחיר בריאותי כבר בגיל צעיר”, הסביר ראש הענף, סא”ל ארנון אפק; “מטרתו של המחקר, הייתה להבהיר שחשוב לנו כצבא לפעול ברמה הלאומית ולמסור את הממצאים לרופאים בכלל הארץ. כך נוכל גם לסייע בטיפול במתגייסים בהיותם נערים ובסופו של דבר תרוויח החברה אזרחים בריאים יותר וצה”ל – חיילים כשירים יותר”.

עלייה מתמדת בנתוני ההשמנה

מדד הבי-אם-איי מסמן את היחס שבין משקלו של אדם לבין גובהו של אדם ומעיד על מצב התזונה שלו. מדד זה, נמצא בעלייה מתמדת לאורך השנים בקרב חיילי צה”ל, כחלק מתופעת ההשמנה העולמית.

על אף שהעלייה שנרשמה מוגדרת כקלה בלבד, מתברר מניתוח הנתונים, כי מספר הצעירים שסובלים מבי-אם-איי הגבוה מ-30, הערך המציין השמנת יתר, כמעט הכפיל את עצמו ב-25 השנים האחרונות. בהתאם לכך, עלה גם מספר החיילים שמדד ה-בי-אם-איי שלהם נמוך מ-19, ואלה סובלים ממשקל ירוד ומתת-תזונה.

לדברי רע”ן (ראש ענף) מיון רפואי בחיל הרפואה, סא”ל ארנון אפק, פתח החיל את שורות הצבא בפני חיילים בעלי מדד בי-אם-איי גבוה לתפקידים עורפיים ולתפקידים תומכי לחימה.

עד לפני ארבעה חודשים, שוחרר משירות צבאי כל מלש”ב בעל ערך בי-אם-איי של 35 ומעלה. כעת יכול להתגייס לצה”ל גם חייל עם ערך של 40.

טווח ערכים של 20-25 מוגדר כ”נורמאלי”. מדד הנמוך מ-20 מעיד על משקל נמוך מדי, ומדד הגבוה מ-25 מסמן השמנה. בעלי בי-אם-איי הגבוה מ-30 מוגדרים כסובלים מהשמנת יתר וכקבוצת סיכון לתחלואה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן