גינה גינון גינון אורגני ו-אקולוגי חדשות מבזקים חדשות ‘כאן ישראל’

בונסאי, איך לגדל את העץ בביתך בגינה או במשרדך | טיפים ועצות

גידול של הבונסאי היא אומנות של גידול עצים במיכלים שטוחים, הנראים כהעתק של העצים הבוגרים בטבע. הוא מוגדר כעץ קטן עם נשמה ◄ צמחי הבונסאי, יכולים לחיות מאות שנים בבית ובמשרד, תוך טיפול והקפדה על דישון, השקיה, גיזום והרבה הרבה אהבה ◄ צמחי הבונסאי, יכולים לחיות מאות שנים בבית ובמשרד, תוך טיפול והקפדה על דישון, השקיה, גיזום והרבה הרבה אהבה. עיצוב הבונסאי הוא מעשה אומנות.
0
0
איך לגדל את עץ בונסאי בביתך בגינה או במשרדך | טיפים ועצות | צילום: Depositphotos | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
עץ בונסאי

בישראל הבונסאי הוא יותר נחלתם של אוהבי הצמחים למיניהם. לוקח זמן רב לעצב ולטפח צמח בונסאי “אמיתי”, לפי כל הכללים ולהגיע אתו לצורות המתאימות, אך יש גם בונסאי המתאים לפחות מקצוענים, עם צמחים שנותנים בקלות יחסית אפקט של צמח בוגר בעציץ קטן, ללא עבודה מרובה. במשתלות, ניתן לרכוש עצי בונסאי מוכנים, שצריך רק להמשיך ולטפח. קבלו כמה עצות לגידול בונסאי; 

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק או בטוויטר.

בחירת העץ המתאים;

יש לבחור את סוג העץ שתעצבו לבונסאי, בהתאם לתנאי האקלים והאור בביתכם. אותם עצים שלא יתאימו לאזורכם לגידול בגינה, לא יתאימו לגידול כבונסאי.

מצע שתילה;

יש לדאוג לתערובת שתהיה מאווררת ומנוקזת, אך תצליח לאחוז במים.

התערובת הטובה ביותר היא שילוב של כבול, טוּף וחמרה. מומלץ להוסיף חיפוי לקרקע, כדי למנוע אובדן מים.

השקיה ודישון;

תנאי ההשקיה משתנים בהתאם למזג האוויר ולמידת האור בו גדל העץ וכמובן, בהתאם לסוג הצמח. בממוצע מדובר על השקיה פעם ביום. מומלץ לדשן את הבונסאי בדשן כימי בנוסף למצע.

עיצוב וגיזום;

יש לגזום ענפים יבשים, חולים וצפופים ובנוסף, לגזום ענפים בהתאם לטעם האישי, כדי להגיע לסוג העיצוב החביב עליכם. את הגיזום יש לבצע בהתאמה לפי סוג העץ.

בונסאי, עץ קטן עם נשמה;

בונסאי היא אומנות של גידול עצים במיכלים שטוחים, הנראים כהעתק של העצים הבוגרים בטבע. השם בונסאי הוא היגוי יפני למונח הסיני; PEN-TSAI שמשמעותו – שתילה במגש.

חגיגות השנה החדשה שם אינן נשלמות לפני שמוכנס עץ בונסאי פורח לפינה מיוחדת בבית שורשיה של אומנות זאת נעוצים דווקא בסין העתיקה, שם נזירים בודהיסטים גידלו בקערות עשבי מרפא, במשך תקופות ארוכות ואלו החלו לקבל עם השנים מראה של עצים ננסיים, עם גזע וענפים בעלי אופי בוגר.

בתקופת הקמאקורה / קמקורה (Kamakura) לפני כ-1000 שנה, ספגה יפן השפעות רבות שמקורן בסין ואומנויות סיניות רבות אומצו על ידה. המאפיין העיקרי באומנויות הללו, כפי שהתבטא ביפן, היה ההתמקדות ביצירת העתק קטן ומושלם, ככל האפשר, של הטבע.

בתחילה השתמשו לצורך עיצוב העצים רק במשקולות, ענפי במבוק ובגיזום. במשך השנים התפתחה האומנות וטכניקות העיצוב השתכללו ונכנסו שיטות עיצוב בעזרת קשירת חוטים לעיצוב הענפים. בתחילה השתמשו רק בחוטי נחושת ומאוחר יותר גם באלומיניום.

עץ בונסאי

גידול הבונסאי, התחיל בשתילה בכלים שטוחים, אליהם הצטרפו עם השנים גם דמויות ננסיות של אנשים, חיות ופרטי מסורת. כמו כן, החלו סגנונות חדשים של גידול עצים בעלי שורש חשוף או שורשים משתרגים בסלע.

צמחי הבונסאי, יכולים לחיות מאות שנים ב-בית וב-משרד, תוך טיפול והקפדה על דישון, השקיה, גיזום והרבה הרבה אהבה. עיצוב הבונסאי הוא מעשה אומנות.

זהו צמח קישוט, מעוצב בסגנונות שונים, לפי טעמו של המגדל. מגדלי הבונסאי הם בדרך כלל “משוגעים” לדבר ועסוקים לא מעט בחיפוש צמחים מתאימים וכלים מתאימים, ליצירות אומנות חדשות, המשתלבות עם היכולות המפתיעות של הטבע.

הם משתמשים בצמחים שונים לעיצוב, בדרך כלל צמחים בעלי עלים קטנים יחסית – צמחים מחטניים כמו; אורן, ברושים שונים וארזים.

ישנם גם עיצובים בזיתים, פירקנתה, הדס ומללויקות שונות, בעצים פורחים, כגון; רימון, שזיף, משמש ודובדבן, וכמובן גם בסוגים שונים של אדר, שנותנים גווני עלווה מיוחדים.

פעמים רבות צמחים שנחשבים עקומים ולא יפים במשתלה, יכולים להיות בסיס מצוין להתחלת עיצוב בונסאי.

ביפן, נחשב הבונסאי לסמל תרבותי, חגיגות השנה החדשה שם אינן נשלמות לפני שמוכנס עץ בונסאי פורח לפינה מיוחדת בבית, שבה מוצגים דרך קבע דברים יקרי ערך, סמלים משפחתיים או אביזרים בעלי משמעות דתית.

● הכותבת איריס גלזמן, נמנית על צוות משתלות וונדי. עצות נוספות של משתלת וונדי מתפרסמות באתר “עולם הגן“.

● צילום עץ הבוסנאי באדיבות משה מישל אמרגי משתלת בונסאי ארט, כפר הרוא”ה.

 

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן