כאן בונים

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, השר שאפשר לבנות עליו

וכותב שורות אלו, מוכן להישבע שיש לו תחושה שמיודענו כמעט "נאנס" לעמוד בראש הקמפיין הרעשני של משרדו על פרויקט "שיקום שכונות חוזר", הוא לא "מתנחמד" לעיתונאים ולכותבי בלוגים או טוקבקיסטים, הוא השר החרוץ והיצירתי ביותר בממשלת ישראל, שמו; גלנט, יואב גלנט, עליו באמת אפשר לבנות.
0
0
שיקום שכונות חוזר, שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, השר שאפשר לבנות עליו
שיקום שכונות חוזר, שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, השר שאפשר לבנות עליו

הוא איש אדיב, איש צנוע, רגוע, ולרגע, נשכח מי זה האיש ומה עשה ברוב ימיו כ”איש הדממה” עד למנהיגותו המוצלחת ומשרת הביטחון בפיקוד דרום שאף הקפיצה אותו למועמד לרמטכלות. רק רגע של תום לב, מצד שועל הקרובות האמיתיים של החיים, הכשילה את מינויו בקרבות הפוליטיים אותם הוא למד בדרכו השקטה אך היסודית, קשה לו לעשות “טאררם” כדי שיגידו שהוא בולדוזר וזה ניכר עליו בעליל עד שהגיע לפוליטיקה, הוא עדיין מתנסח ברהיטות וכותב שורות אלו, מוכן להישבע שיש לו תחושה שמיודענו כמעט “נאנס” לעמוד בראש הקמפיין הרעשני של משרדו על פרויקט “שיקום שכונות חוזר”, הוא לא “מתנחמד” לעיתונאים ולכותבי בלוגים או טוקבקיסטים, הוא השר החרוץ והיצירתי ביותר שיש בממשלת ישראל, שמו; יואב גלנט, שעליו באמת אפשר לבנות. שר הבינוי והשיכון.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

לפני כשבועיים פרסם האלוף במיל’ מר יואב גלנט, שר הבינוי והשיכון בממשלת ישראל ה-34 וחבר הכנסת העשרים מטעם מפלגת “כולנו” בראשות משה כחלון, כי הוא וסגנו ג’קי לוי (כן, הבן של…), השיקו במשרדם תכנית פרויקט “שיקום שכונות חוזר” לחיזוק עשרות שכונות בכל רחבי הארץ, דרך שיפור תנאי דיור והשקעה בפעילות חברתית קהילתית זאת בתקציב של כ-280 מיליון ש”ח לתכנית בשלב ראשון, ב-31 ערי ישראל ומועצות אזוריות ובשלב הבא ב-7 נוספות. וב-3 מילים; שיקום שכונות חוזר.

שר הבינוי והשיכון, ח”כ יואב גלנט, אמר, כי: “התרגלנו במשך שנים למציאות שבה ליותר מדי אנשים; “אין”.

הצעדים שבהם נקטנו מאז כינון הממשלה הנוכחית, מוכיחים שהפתרונות קיימים וזמינים, ושהדאגה לציבור, ובתוכו השכונות החלשות, לא תלויה בתקציבים, אלא ב-הסתכלות חברתית.

פרויקט ’שיקום שכונות חוזר’ הוא לא תכנית דיור – הוא תכנית של אנשים ושל קהילה. קהילות חזקות בכל רחבי הארץ, הן הבסיס האיתן של החברה שלנו”.

סגן שר הבינוי והשיכון, מר ז’קי לוי, היוזם והמאיץ של התכנית המתחדשת “שיקום שכונות” אינו מסתיר את קורת רוחו ואת תקוותיו; “אני גאה להחיות מחדש את אחד הפרויקטים המהפכניים והטובים שנולדו כאן בתקופת כהונתם של ראש הממשלה מנחם בגין ז״ל ושל אבי ומורי, דוד לוי, יבדל”א, בזמן שכיהן כשר הבינוי והשיכון, בסוף שנות ה-70.

פרויקט שיקום שכונות חוזר הוא לא תכנית דיור – הוא תכנית של אנשים ושל קהילה

התכנית, תתניע תהליך אשר בתום השלב הראשון שלו, ייהנו כ-40 יישובים מאזורי הפריפריה מהנגב והגליל מעשייה משמעותית רחבה ומקיפה הן בהיבט החברתי והן בהיבט הפיזי״. הצעדים בהם נקטנו מאז כינון הממשלה הנוכחית, מוכיחים שהפתרונות קיימים וזמינים, ושהדאגה לציבור, ובתוכו השכונות החלשות, לא תלויה רק בתקציבים, אלא בראש וראשונה בהסתכלות חברתית נכונה ותומכת. פרויקט ’שיקום שכונות חוזר’ הוא לא תכנית דיור – הוא תכנית של אנשים ושל קהילה. קהילות חזקות בכל רחבי הארץ, הן הבסיס האיתן של החברה שלנו”.

הפעימה הראשונה של פרויקט “שיקום שכונות חוזר” לחיזוק עשרות שכונות בכל רחבי הארץ, בהשקעה של 280 מיליון ₪, בהן; אופקים, אילת, באר שבע, בית ג’אן, בית שאן, ג׳דידה מכר, גלבוע, דימונה, חצור הגלילית, טבריה, יאנוח ג’ת, ירוחם, ירכא, לכיש, מגדל העמק, מעלה יוסף, מעלות תרשיחא, מרום הגליל, מרחבים, נצרת, נתיבות, סאג׳ור, עמק המעיינות, עפולה, צפת, קרית גת, קרית שמונה, רהט, שדות נגב, שדרות, תל שבע.

הפעימה השנייה של פרויקט “שיקום שכונות חוזר” לחיזוק עשרות שכונות בכל רחבי הארץ, (בכפוף להשלמת תהליכי האישור הנדרשים) תכלול את; מצפה רמון, נהריה, נצרת עלית, עכו, ערד, קצרין, שלומי.

האדריכל מיכאל יעקובסון; “הבלוף הגדול שנקרא “שיקום שכונות…”

יש הנשבעים, עד היום, כי פרויקט שיקום שכונות בשנת 1977, היה הצלחה פנומנאלית אשר במסגרתו שוקמו 160 אזורי מצוקה ברחבי ארץ ישראל. אך ייאמר מיד, כי מנגד, יש כאלה, הטוענים ומאשימים עד היום, שהיה זה אחד מהכישלונות הגדולים של פרויקטים בהן חפצו ועסקו ממשלות ישראל ל’שיפור תנאי דיור’ והשקעה בפעילות חברתית קהילתית.

מיכאל יעקובסון אדריכל, גאוגרף, בלוגר, סופר ועיתונאי ברקע בניין ששוקם ביפו | צילום: ויקיפדיה | ארכיון | עיבוד: שולי סונגו ©

אחד מאלה הוא איש האשכולות הגיאוגרף, בלוגר, סופר ועיתונאי האדריכל מר מיכאל יעקובסון 1979)),יליד תל אביב, בוגר המחלקה לאדריכלות באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל וכן בוגר תואר שני בחוג לגאוגרפיה באוניברסיטת תל אביב, חבר צוות המעבדה לעיצוב עירוני אשר אינו מסתיר את מורת רוחו מפרויקט שיקום שכונות בשנת 1977, הקובע, כי; “אין כישלון גדול יותר מ”פרויקט שיקום שכונות” שנגרר לאורך עשרות שנים.

מדובר בפרויקט שבעיקרו השקיע משאבים ממשלתיים אדירים בטיפול בחזיתות הבתים ובכל מיני נושאים נקודתיים. הפרויקט, נעדר ראייה רחבה ולמעשה היה בזבוז כסף אחד גדול.

האדריכל מר מיכאל יעקובסון, יודע לספר, כי בעוד “משרד השיכון שהופקד על מימוש הפרויקט שיקם את הבתים, אך מיד לאחר שיצא הקבלן ששיפץ את הדירות, חזרו הדיירים והזניחו את סביבתם ובתוך שנים ספורות משרד השיכון, נאלץ לחזור ולשקם. כך התרחש “הבלוף הגדול” שנקרא; שיקום שכונות“.

מבקר המדינה: “השיתוף הבין משרדי, לא היה מספיק…”

“אף אחד לא חשב לטפל בחינוך ולהסביר לתושבים שלא באחריות המדינה לתחזק את נכסי הדיירים, אלא באחריותם לטפל בנושא. במקביל, ממשלת בגין, עשתה כל שביכולתה כדי לצמצם את הדיור הציבורי שנועד לתת קורת גג ל-צעירים ול-נזקקים.

אגב, יתכן תכנית “שיקום שכונות” שמקדמת, כעת, הממשלה, היא תכנית איכותית יותר וכך אני אכן מקווה, שבכל זאת המתכננים ומקבלי ההחלטות, למדו דבר או שניים מאז שנות ה-80” – סיכם האדריכל מר מיכאל יעקובסון.

מביקורת מבקר המדינה, שערך משרדו על ניהול הפרויקט בשנת 2003. עלו בזמנו מבין הממצאים העיקריים, כי; שכונות רבות נמצאות בפרויקט שנים רבות ולא מוצאות ממנו ומנגד שכונות הזקוקות לפרויקט לא צורפו אליו.

עוד קבע, משרד מבקר המדינה, כי לא הייתה למשרד השיכון תכנית רב-שנתית לביצוע הפרויקט המגדירה מטרות, תקציבים, סדר עדיפויות ולוח זמנים, ועוד.

בנוסף קבע, משרד מבקר המדינה, כי השיתוף הבין משרדי, לא היה מספיק ופגם קשות ב”פרויקט שיקום שכונות“.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן